-
OFV:
Leder for kjøretøydata
-
Møller Bil:
Junior Business Controller
-
Møller Bil Jessheim:
Markedssjef Volkswagen personbil
-
Møller Bil Haugesund:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway:
Aftersales Operations Specialist
-
XPeng Motors Norway:
Warranty Specialist
-
Toyota Voss A.S:
Bilmekanikar
-
VerkstedGrossisten:
Lager- og Deleselger
-
Bavaria Norge:
Salgskonsulent
-
Helios:
Salgs- og supportmedarbeidere
-
Bilia JLR Import Norway:
Salgsdirektør, Bilia JLR
-
Bilia JLR Import Norway:
Client Experience Manager, Bilia JLR
-
Toyota Sotra AS:
Salgskonsulent
-
Volmax:
Administrerende direktør
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Produksjonsleder verksted
-
Nesbyen Auto AS:
Servicemarkedssjef
-
Team Verksted AS:
Avdelingsleder
-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
Møller Bil Oslo Vest:
Produksjonsleder
-
Svalbard Auto AS:
Mekaniker for personbil
-
Tryg:
Salgssjef i bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Personlig servicetekniker
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
Toyota Insurance Services:
Network Account Manager
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Mekaniker Kjøretøyverksted
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
Skodas nye designspråk
Nå dukker de første skissene på den kommende Enyaq opp. Det er åpenbart at designerne virkelig begynner å nærme seg tsjekkisk krystall.
Den 1. september skal den nye Enyaq presenteres i Praha.
Den store nyheten er selvfølgelig at dette blir Skodas første 100 prosent batterielektriske bil (når vi ser bort fra de obligatoriske forsøkene under krigen).
Men det er kanskje ikke noe å bli så imponert over at et søstermerke til Volkswagen – ingen satser vel mer på batterielektrisk enn dem – også får lov til å bruke en av husets nye drivlinjer. Det er vel ikke en sensasjon at de får hente en MEB-plattform ned fra hylla?
For meg er den store nyheten at hvis skissene stemmer, så har Oliver Stefani virkelig fått lov til å grave ned i tsjekkisk kulturhistorie.
Jozef Kaban, hans forgjenger, snakket alltid ivrig om å hente trekk fra Tsjekkias rike Art Noveau-historie, og han klarte heldigvis å introdusere en liten flik av tsjekkisk kubisme da han la inn noen skrå knekk på hver side av nummerplaten bak på enkelte modeller.
Men du skal ha sans for detaljer for å se det, og ha peiling på historie for å forstå poenget.
Dersom den nye Skodaen virkelig får lov til å se ut som på disse skissene, er det et ganske radikalt brudd med tidligere Skoda-form.
Ser man kjapt på det kan fronten virke like utadvendt som på en dristig Nissan Juke, eller på den mer løsslupne Toyotaene. Mirai for eksempel.
Men jeg er redd virkeligheten blir litt mer moderat. De spionbildene vi har vist på BilNorge gir inntrykk av at fronten kanskje er litt mer moderat.
Men jeg skal vedde på at ved presentasjonen vil det bli lagt vekt på at her søker man å skape en effekt tilsvarende Böhmen krystall. Lyset skal skinne i det, og så skal refleksene endres når krystallet – eller bilen – beveger seg.
Skikkelig liv, med andre ord. Det hadde virkelig vært morsomt hvis de hadde fått det til.
Andre poeng, som fleksibelt interiør og alle led-lysene rundt omkring får vi vente med til den endelige presentasjonen selv om jeg bør jo ta med en luftmotstand-koeffisient på 0,27.
Nå vet ikke jeg hvordan den er målt, eller hvor, men det høres ut som en imponerende verdi (og er nok også med på å bekrefte at linjene blir renere enn det ser ut som på skissene).
Men det er en ting jeg lurer på.
Heter den Enyaq (høres ut som en spesiell art evenukk) – en gang til: Heter den Enyaq IV som i romertall fire, eller heter den Enyaq iV som i en eller annen Skoda-intern kode?