-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Klart for den virkelig heftige Minin
Det er nok mange japanere som setter pris på at BMW sparte rosinen i pølsa til deres messe. For mens Mini One og Mini Cooper er på plass i salgslokalene de fleste steder, inkludert Norge, får den virkelige hissigproppen i familien, Cooper S, sin debut i Tokyo.
Kompressor med intercooler
Hjertet i Cooper S er i utgangspunktet det samme som i de andre Mini-modellene, en 1,6-liter produsert ved BMW/Chryslers felles fabrikk i Brasil. For å få ut hele 163hk har BMWs ingeniører benyttet en kompressor med intercooler. Det gjør Cooper S til den kraftigste bil i småbilklassen med over 100 hester pr liter motorvolum. En spesialkonstruert 6-trinns, tettsteget gearkasse sørger for å overføre kreftene til forhjulene.
Ved første øyekast er det detaljene som skiller Cooper S fra øvrige Mini-modeller. Panseret har fått et ekstra luftinntak, skjermene er breddet ut og svarte sideskjørt løper langs siden av spesialutgaven. I hekken har den fått ny støtfanger og tettsittende dobbelt eksosør plassert midt på bakstussen, noe som på en diskret måte vitner om bilens muskler.
Motoren yter 163hk ved 6.000 omdreininger, og den har et maks dreiemoment på 210 Newtonmeter ved 4.000 omdreininger. Hele 80% av maks dreiemoment er til stede over et bredt register, fra 2.500 til 6.000 o/min. Det gir bilen med en totalvekt på 1.140kg en akselerasjon på 7,4 sekunder (0-100 km/t) og en toppfart på 217 km/t. Bakkekontakten besørges av dekk i dimensjon 195/55 R16 montert på 16-tommers aluminiumsfelger eller, som alternativt tilbehør, 205/45 dekk på 17-tommere.
Sikrest i klassen
BMW har investert svært mye for å gjøre Mini til en sikker småbil. Sportsfjæring PLUS, som kan monteres som tilleggsutstyr på Mini Cooper, er standard på Cooper S og sørger for sportslige egenskaper på svingete veier. Minis elektrohydrauliske styring med, med bare 2,5 omdreininger fra ytterpunkt til ytterpunkt, gir god styrerespons.
ASC+T (Antispinn + Traction) som du finner i alle nyere BMW-modeller er standard på Cooper S. Kombinasjonen av ABS-bremser, EBD (elektronisk bremsekraftfordeling) og CBC (Cornering Brake Control) gjør Mini Cooper S til en sikker bil selv i høyere hastigheter. Det enda mer avanserte DSC-systemet (Dynamic Stability Control) kan monteres mot pristillegg og sørger i så fall for enda bedre stabilitet i den lille bilen.
Cooper S er også blant de første serieproduserte biler som får punkteringsfrie dekk som standard. Dersom du kjører på en skarp gjenstand kan du fortsette turen i ytterligere 15 mil i en hastighet av 80 km/t uten å skifte dekk. Et varsellys på instrumentpanelet gir beskjed når lufttrykket er lavere enn anbefalt.
Gjennomført stil
Interiøret i Cooper S følger opp de sportslige detaljene fra eksteriøret. Sportsseter med solid støtte er utformet i stoff/lær kombinasjon, pedalene er i rustfritt stål og en rekke detaljer i alu-look gir en god følelse. Ratt og gearkule er kledd med lær. Om ønskelig kan også Cooper S leveres med helt skinntrekk i stolene mot tillegg.
Cooper S tilbys i 8 forskjellige farger hvorav to er eksklusive for denne toppmodellen, Electric Blue Metallic og Dark Silver Metallic. Ribbene i grillen og håndtaket til bagasjerommet er lakkert i bilens farge. Som på Cooper får du bilen med hvitt eller sort tak og utvendige speil, eller, hvis du er redd for skille deg ut, selvsagt i bilens lakkfarge.
Som sagt innledningsvis, hit til landet kommer Cooper S i andre kvartal 2002 i et svært begrenset antall. Hva prisen blir er foreløpig uklart, men i nærhet av 300.000 er vel ingen urealistisk gjetning. Mini One koster til sammenligning kr 195.000 og Mini Cooper får du for 217.000. Logg deg inn på www.new-mini.no så finner du all den info du trenger.