-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Toyota viser mangfold i Tokyo
Toyota er selvsagt en av hovedaktørene når det arrangeres bilmesse på hjemmebane. De kan blant annet skilte med fem verdenspremierer.
Under tittelen «Fun to Drive, Again», vil Toyota synliggjøre sine visjoner om fremtidens mobilitetssamfunn. Bilene som stilles ut skal demonstrere Toyotas innsats for å bidra positivt til samfunnet - samt å lage stadig bedre biler som overgår forventningene.
FCV Concept
Mange vil nok finne denne mest spennende – FCV Concept er en forsmak på brenselcellebilen som skal lanseres i 2015.
LES OGSÅ: Toyota går for hydrogen
Med målene 487 x 181 x 153 cm over en akselavstand på 278 cm har den dimensjoner omtrent som en typisk familiebil – f.eks. Avensis.
Toyota lover at brenselcellebilen har en rekkevidde på minst 500 kilometer og at hydrogenpåfylling utføres på rundt tre minutter, tilsvarende som for bensinbiler. Problemet blir nok å finne en hydrogenstasjon, de er ikke spesielt utbredt.
- Bilens eksteriørdesign synliggjør to nøkkelelementer ved en brenselcellebil: Transformasjonen av luft til vann ved at systemet produserer strøm, og en kraftfull akselerasjon takket være den elektriske motoren, sier Toyota i sin forhåndsomtale, og fortsetter:
- Den dristige fronten har markante luftinntak, mens den strømlinjeformede sideprofilen illustrerer luft-til-vann-transformasjonen med en flytende dørprofil og bølgemotiv på drivstofflokket. Temaet fremkommer også sett bakfra, likt en katamarans akterspeil og med strømmende vann bakover.
Toyotas egenutviklede lettvekts brenselcelle og de to høytrykks hydrogentankene på 70 MPa er plassert under det spesielt designede karosseriet. Toyota FCV Concept har plass til fire passasjerer.
Toyota brenselcelle "stack" har et forhold mellom ytelse og volum på 3 kW/l, mer enn dobbelt så høyt som på brenselcellen i prototypen Toyota FCHV-adv, samt en ytelse på minst 100 kW.
I tillegg er brenselcellesystemet utstyrt med Toyota høy-effektive spennings-omformer. Ved å øke spenningen er det mulig å redusere motorstørrelsen og antallet brenselceller, noe som leder til et mindre system som gir forbedret ytelse til lavere kostnader.
Med full tank kan bilen produsere tilstrekkelig elektrisitet for et gjennomsnittlig japansk hjem (10 kWh) i mer enn en uke.
FV2 Concept
Vi lar Toyotas pressemelding introdusere oss for denne fremtidsdoningen:
- Toyota FV2 er en konseptbil som utrykker Toyotas “Fun to Drive”-filosofi i en fremtidig verden hvor bilteknologien har utviklet seg kraftig. Bilen kobles sammen fysisk og følelsesmessig med føreren, og den blir morsommere å kjøre jo mer den brukes.
Fysisk kobling: I stedet for å bruke et vanlig ratt opereres Toyota FV2 ved at føreren intuitivt flytter kroppen fremover, bakover, til venstre og til høyre.
I tillegg benyttes "intelligent transportsystem" teknologi til å kommunisere med andre biler i området og med trafikkinfrastrukturen. Toyota FV2 bidrar til sikker kjøring ved å tilby føreren en mengde sikkerhetsinformasjon, inkludert advarsler om biler i blindsoner i veikryss.
Følelsesmessig kobling: Toyota ser for seg en fremtid hvor fører og kjøretøy utvikler en relasjon basert på tillit og forståelse, lignende det en rytter har med hesten sin.
Bilen benytter stemme- og bildegjenkjenning for å avdekke førerens humør, samlet kjørehistorikk til å foreslå destinasjoner og informasjon om kjøredyktighet for å assistere føreren.
I tillegg til et forstørrelses-display (AR) i frontruta, kan eksteriørfarge og display endres om ønskelig, for å skape en nærere relasjon mellom kjøretøy og føreren.
i-Road Concept
Toyota i-Road er en ultrakompakt mobilitetsløsning som kombinerer fordelene fra en motorsykkel med komforten og stabiliteten fra en bil. Den gir en underholdende kjøreopplevelse ulikt noe annet kjøretøy.
Konseptet har en lengde på 850 mm og en kompakt lukket kupé. i-Road benytter nyutviklede "active lean" systemer som hever og senker høyre og venstre forhjul automatisk.
Dette sikrer optimal vinkel og sikrer en stabil kjøretur, samtidig som den tilbyr en enestående følelse av enhet med kjøretøyet.
Allerede neste år vil Toyota i-Road bli benyttet til tester i Ha:mo urban transport system i Toyota city i Japan, samt i et EV-bildelingsprosjekt i Grenoble i Frankrike.
LES OGSÅ: Unngår fotgjengere
I tillegg til nevnte konsepter får det japanske publikum anledning til å stifte bekjentskap med FT-86 Open Concept som debuterte i Genève i vår, samt to andre konsepter, et forslag til en taxi samt en rommelig minivan kalt Voxy.