-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Touareg, VW nye flagg-skip og teknologiansikt
Tredje generasjon av Touareg blir Volkswagens nye flaggskip og selskapets teknologiske ansikt utad. Bilen er i Norge til sommeren med startpris godt under 900.000 kroner.
– Touareg er Volkswagens flaggskip. Den er bygd med perfeksjon ned til minste detalj, setter standard i komfort og kjøreglede, har enn innovativ cockpit og er tiltenkt folk som kjører bilen selv, sa VW-sjef Matthias Müller under presentasjonen av Touareg i Beijing.
Touareg rullet ut på scenen som siste bil av mange SUV-er/crossover-modeller i det som VW kaller generasjon SUV.
I forkant av presentasjonen hadde en lett kamuflert Touareg rullet på egne hjul helt fra produksjonsfasilitetene i Bratislava til Beijing.
Vist i Beijing
Valget av Beijing som visningssted sier det meste om hvor viktig Kina er for VWs volum og styrke. Hele 3,2 millioner biler solgte VW-konsernet i verdens største bilmarked i fjor. Dersom ikke tollbarrierer skaper problemer ser VW for seg at de i fremtiden vil starte eksport av VW-modeller.
Da VW utviklet første generasjon av Touareg var det allerede klart at bilen skulle danne grunnlag for flere SUV-er. Rabalder ble det hos Porsche-entusiastene da det ble kjent at Porsche hadde grepet fatt i plattformen og utviklet Cayenne over samme tekniske grunnlest. Ikke nødvendigvis på grunn av plattformen, men at Porsche i det hele tatt så i retning SUV.
Kritikken, kanskje mest fra dem som aldri ville få råd til å kjøpe en ny Porsche, stilnet og fasiten viser hvilken suksess bilen ble for Porsche.
Mer bråk
Bråk ble det også da Audi skrotet eksepsjonelle A2 og isteden lanserte Q7 tre år etter at Porsche Cayenne så dagens lys. Var det noe verden ikke trengte så var det flere digre SUV-er, hevdet mange.
Også rundt Q7 ble det stille, så når VW nå slipper tredje generasjon av Touareg skjer det etter at både ny Audi Q7, Porsche Cayenne og Bentley Bentayga er på plass. Derfor framstår Touareg som «fattigmannsutgaven» av de to nevnte for alle har VW-konsernets nye store MLB-plattform i bunnen.
Men bevares, det vil være mulig å ha det helt fint bak rattet i ny Touareg. Her ser du noen av bilens høydepunkter:
- Digitale instrumenter og infotainmentskjerm danner sammen en stor digital skjerm - «Innovision cockpit».
- Night Vision og matrix headlights: Termisk kamera bidrar til å synliggjøre mennesker og dyr i mørket og redusere risikoen for ulykker.
- Tilkoplet teknologi: komfort, assistanse- og kjøredynamiske systemer sørger for forbedret sikkerhet og ytelser.
- Vektreduksjon på 106 kg ved bruk av mer aluminium.
- Bagasjerom økt til 810 liter.
- Front Cross Traffic Assist.
- Massasjeseter som tilvalg.
- Ny drivlinje med mulighet for luftfjæring og firehjulsstyring.
Nye Touareg er litt lenger, litt bredere og litt lavere enn forgjengeren, men du er aldri i tvil om at dette er enn fullverdig og stor SUV med lengde nær 4,9 meter, med 113 liter større bagasjerom enn forgjengeren og tilhengertrekkevne på 3,5 tonn.
Touareg har fem sitteplasser, og VW har så langt ikke antydet noe om å lage en lang versjon med plass til sju slik det er i amerikanske VW Altas.
To dieselmotorer til Norge
Naturligvis vil både bensin- og dieselmotorer være tilgjengelige i Touareg, men til Norge kommer bilen i første omgang bare med 3,0 liters V6 turbodiesel: 231, alternativt 286 hk.
Touareg blir etter hvert også tilgjengelig som ladbar hybrid med 367 hk effekt og 58 km batterielektrisk rekkevidde. Dersom ikke avgiftene på ladbare hybrider skjerpes vesentlig kan ladehybriden bli svært interessant i Norge.
Volkswagen var tidlig ute med digital cockpit. Denne tas et steg videre i Touareg, er på 12 tommer og flyter over i en 15 tommer stor infotainmentskjerm med håndbevegelsesstyring.
«Roadwork Lane Assist» bidrar til halvautomatisert kjøring i opptil 60 km/t, både ved å holde fil, samt akselerasjon og bremsing opp til 60 km/t.
«Front Cross Traffic Assist» varsler om eventuell kryssende trafikk foran Touareg.
Dessverre er ikke alt dette standard, så begynnerprisen på snaut 900.000 kroner vil i så fall kun være å oppfatte som veiledende før helt nødvendig ekstrautstyr er på plass. Dette er noe av det du må betale ekstra for.
- Massasjefunksjon med åtte innstillinger.
- Det største panoramasoltaket som hittil er levert fra Volkswagen.
- Innvendig LED-lys med 30 fargevalg.
- Traffic Jam Assist.
- Innovision Cockpit med curved Active Info Display.
- Park Assist og Trailer Assist via app.
- Night Vision.
- Firehjulsstyring.
- Aktiv luftfjæring med hydraulisk krengningsstabilisator.
- Head up display i farger og høyoppløst.