-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Amerikansk bestselger til Norge
For nøyaktig et år siden gjorde Camry comeback i Europa. Neste år får norske bilkjøpere tilgang til nok en amerikansk volumselger – Highlander.
Toyota har nylig presentert sin minste SUV gjennom Yaris Cross, og med Highlander topper de SUV-familien med sin største modell. Med Land Cruiser, RAV4 og C-HR i tillegg er Toyota blant aktørene med bredest tilbud i SUV-segmentet.
Highlander bygges på et solid fundament av 23 års erfaring med hybridteknologi og har det Toyota betegner som fjerde generasjon selvladende fullhybride drivverk. Highlander er 495 cm lang og leveres som standard med 20-tommers felger.
Toyota definerer Highlander som en ekte 7-seter. Det innebærer blant annet at andre seterad kan flyttes 180 mm i lengderetningen, noe som ifølge produsenten gir «raust med plass på tredje rad for to voksne samt enkel adkomst».
Bakluken kan betjenes ved å føre foten under støtfangeren, og bagasjerommet måler 658 liter (med 5-seter), som økes til 1909 liter ved å folde ned andre og tredje seterad.
Interiøret er tilgjengelig i fargene svart eller grafitt og har flere smarte oppbevaringsrom. I tillegg er kupeen utstyrt med USB-kontakter på både første og andre seterad.
Utstyrsnivået på bilene som skal selges i Norge inkluderer en 12,3-tommers skjerm med navigasjon i midtkonsollen, head-up display, Apple CarPlay og Android Auto, trådløs telefonlading, seteventilasjon og et digitalt bakspeil som viser området bak bilen uten at sikten hindres av last eller passasjerer.
Highlanders hybriddrivverk kombinerer en 2,5-liters bensinmotor med elmotorer foran og bak og en kraftig batteripakke under andre seterad.
Totalt yter systemet 244 hestekrefter og har et snitt forbruk på 0,66 l/mil (WLTP), tilsvarende et CO2-utslipp på 146 g/km, hvilket er gunstig for en så stor SUV.
En kjøreprogramvelger lar føreren velge mellom ECO, NORMAL, SPORT og TRAIL (terreng)-programmene. Alle fire kan brukes selv når bilen kjøres i EV-program, som velges separat.
Toyota lover eksemplarisk støydemping gjennom en akustisk frontrute, lydisolasjon i tak, dashbord og gulv, samt isolasjon i hjulbuene og bagasjerommet.
Nye Highlander Hybrid er utstyrt med nyeste utgave av Toyota Safety Sense, en rekke aktive sikkerhetsteknologier designet for å unngå eller redusere konsekvensen av ulykker på tvers av en rekke trafikksituasjoner.
Safety Sense-pakken inkluderer pre-kollisjonssystem (PCS) med aktiv styreinngripen for å unngå kollisjoner, inkludert oppdagelse av syklister på dagtid og fotgjengere på både dag- og nattestid.
Adaptiv Cruisekontroll (ACC) med Veiskiltassistanse (RSA), Filholderassistanse (LTA), Filavviksvarsling (LDA) og Automatiske fjernlys (AHB) er også inkludert i sikkerhetspakken.
Toyota Highlander Hybrid kommer for salg på det europeiske markedet tidlig i 2021.