-
OFV:
Leder for kjøretøydata
-
Møller Bil:
Junior Business Controller
-
Møller Bil Jessheim:
Markedssjef Volkswagen personbil
-
Møller Bil Haugesund:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway:
Aftersales Operations Specialist
-
XPeng Motors Norway:
Warranty Specialist
-
Toyota Voss A.S:
Bilmekanikar
-
VerkstedGrossisten:
Lager- og Deleselger
-
Bavaria Norge:
Salgskonsulent
-
Helios:
Salgs- og supportmedarbeidere
-
Bilia JLR Import Norway:
Salgsdirektør, Bilia JLR
-
Bilia JLR Import Norway:
Client Experience Manager, Bilia JLR
-
Toyota Sotra AS:
Salgskonsulent
-
Volmax:
Administrerende direktør
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Produksjonsleder verksted
-
Nesbyen Auto AS:
Servicemarkedssjef
-
Team Verksted AS:
Avdelingsleder
-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
Møller Bil Oslo Vest:
Produksjonsleder
-
Svalbard Auto AS:
Mekaniker for personbil
-
Tryg:
Salgssjef i bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Personlig servicetekniker
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
Toyota Insurance Services:
Network Account Manager
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Mekaniker Kjøretøyverksted
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
Putins prestisje-bil i produksjon
Hvem skulle trodd det? På Genève-utstillingen i 2019 stilte russerne med en ny luksusbil som nesten var for utrolig til å være sann. Nå ser det jommen ut som den er i produksjon.
I Genève var det to modeller. En schwææær og en enda schwææææærere. Utvilsomt med Rolls-Royce i bakhodet.
På bildene fra fabrikken i Elabuga ser vi foreløpig bare én modell – den minste av de to sedanene vi møtte for litt over to år siden.
Senat heter den, 4,4-liters twin turbo der foran med 598 hestekrefter som leverer via en ni-trinns hel-russisk kasse til alle fire hjulene. Nulltilhundre på 5,7 blir vi lovet.
Den første kom av samlebåndet, med Vladimir Putins hjelp, den 31. mai, og det sies at utleveringene har begynt nå. De har hatt et halvt år på å kjøre fabrikken i gang, det første karosseriet var ferdigsveiset den 23. november i fjor.
Russerne er flinke på bokføring, rart vi ikke fikk klokkeslettet.
Mye av produksjonen skjer ved hjelp av Ford-Sollers-fabrikken og deres mannskap.
I et intervju forteller selskapets CEO Adil Shirinov at den eneste av uttalelsene fra Genève de ikke har klart å holde, er prisen. Der var det snakk om 6-7 millioner rubel. Nå ber de om 18 millioner.
Men tross alt – vekslingskursen på en rubel mot NOK er 0,12. Vi snakker altså om drøyt to millioner kroner. Hvor mye Rolls får du for et slikt beløp tror du?
Han fortalte begeistret at det var mulig å utvide kapasiteten fra 5.000 biler per år til 6.000 uten problemer.
SUV-en hans, som sikkert ikke kommer til å ligge noe etter Cullinan eller Bentayga, er også underveis. Han snakket om såpass mange felles deler at modellene også kunne dele båndet og at det derfor ikke ville ta mer enn 18 måneder før Komendant også var på plass.
Det er i stor grad et statsprosjekt dette her. NAMI, som er et statlig forskningssentrum for bilteknologi, eier 63,5 prosent av det hele. Et investeringsfond fra Gulfen eier 36 prosent og Ford-Sollers er inne med 0,5.
Shirinov regnet med at det hele skulle være nedbetalt slik at man kunne gå break even om syv år.
Jeg kan jo like godt tro på det også, for opprinnelig trodde jeg ikke heller at bilen noensinne skulle se dagens lys.