-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Bruktbilselger
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Møller Bil Etterstad:
Markedssjef
-
Bilia Norge AS:
Periodisk kjøretøykontrollør, (PKK) BMW Drammen
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
DRIVE Mobility AS:
Daglig leder
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Oslo Vest:
Produksjonsleder
-
TotalEnergies:
Distriktansvarlig / Sales Representativ
-
Opplysningsrådet for Veitrafikken:
Administrerende direktør
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Bruktbilselger
-
Møller Bil Oslo Vest:
Garantisaksbehandler
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
BilXtra Skøyen as avd Drammen:
Faglært Bilmekaniker
-
Billakkspesialisten AS:
Salgsrepresentant / Tekniker
-
Berg Auto AS:
PKK-kontrollør i Bærum
-
Norwegian Mobility Group AS:
Markedsansvarlig
-
Møller Bil Skadesenter Bergen:
Bilskadereparatør, bilmekaniker, billakkerer
-
Birger N. Haug Oslo:
Nybilselger
-
Toyota Bilia AS:
Salgssjef
-
Continental Dekk Norge AS:
Key Account Manager
-
Mitt dekkhotell Røa AS:
Kundemottaker
-
Bolest AS:
Servicetekniker
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Nytt tysk superbilforsøk
Selvfølgelig trist at så mange tyske sportsbilprodusenter har forsvunnet. Men nå er det en ny som prøver seg.
Wiesmann og Artega er bare to av de tyske småbilprodusentene, med en hang til det sportslige, som har forsvunnet de siste årene.
Og min favoritt da, Melkus. Med røtter tilbake til DDR og stinkende, hysteriske, topptrimmede totakts Wartburg-motorer. Som også måtte legge inn årene.
Men de lever fremdeles som stor BMW-forhandler i Dresden / Chemnitz området, og er også i ferd med å utvikle en spennende konsulentavdeling.
Og det er her den nye bilen kommer inn. VSpeed kaller et nytt firma seg, som har ambisjoner om å bygge noen ganske skikkelige biler som de kaller V77.
Melkus-hjelp
Disse gikk til Melkus Consulting med sine planer, og Melkus tegnet og konstruert og bygde modeller og prototyper og la opp til produksjon – i den grad vi kan kalle ti biler ad gangen for produksjon.
Vi skal kanskje ikke påkalle for stor oppmerksomhet rundt konsulent-virksomheten heller. Bilen er nemlig basert på en Corvette, egentlig er det bare front og hekk som er endret.
Men når vi snakker om 320 km/t skal man være ganske omhyggelig med front og hekk – det bør by på stabil aerodynamikk med solid marktrykk – og i hvert fall ikke løft – i slike hastigheter.
Du finner 6,2-liters Corvette-motoren her også, med 477 hester før noen begynner å fikle på den. Og det er det mange muligheter for. 634 hk i Z06-versjonen for eksempel.
Lettet
Med 1399 kg er den nesten 150 kg lettere enn Corvetten – de delene som er montert på i etterkant er alle lavkarbo karbonbiter.
Målene er heller ikke de samme. Den er litt lavere, 122 cm, mens bredden har økt med 9 cm til 195 cm og lengden har økt med til 453 cm.
VSpeed forteller meg også at de har et bagasjeromvolum på 500 liter. Jeg er redd for at GM fullstendig har glemt å fortelle meg hvor stort deres er.
Så fortelles det altså både om 320 km/t og om 3,9 sekunder til 100 – beskjedent, slappere enn en rimelig Corvette-tid faktisk.
Kanskje årsaken er at føreren har det for godt, for det innvendige miljøet er også Melkus. Og de er gode på stoffer og skinn, og har en egen søm-avdeling som både kan legge til rette for, og selv utføre innredningsarbeider for luksus- & sportsbiler.
Sepp heter den nåværende Melkusen som har stått for denne utviklingen. Selv om det kanskje ikke virker så stort har de brukt tre år på prosjektet.
Og VSpeed-sjefen, Bernd Nömer, er nå klar til å ta imot bestillinger på de tolv første som skal produseres. Han regner med at byggetiden for hver av dem vil være to-tre måneder.