Skoda Octavia RS 245
Skoda Octavia RS 245
Skoda Octavia RS 245
Skoda Octavia RS 245
Skoda Octavia RS 245
Skoda Octavia RS 245
Skoda Octavia RS 245
Skoda Octavia RS 245
Skoda Octavia RS 245
Skoda Octavia RS 245
Skoda Octavia RS 245
Skoda Octavia RS 245
Skoda Octavia RS 245
Skoda Octavia RS 245
Skoda Octavia RS 245
Skoda Octavia RS 245
Skoda Octavia RS 245
Skoda Octavia RS 245
Skoda Octavia RS 245
Skoda Octavia RS 245
Skoda Octavia RS 245
Skoda Octavia RS 245
Skoda Octavia RS 245
Skoda Octavia RS 245
Skoda Octavia RS 245
Skoda Octavia RS 245
Skoda Octavia RS 245
Skoda Octavia RS 245
Skoda Octavia RS 245
Skoda Octavia RS 245
Skoda Octavia RS 245
Skoda Octavia RS 245
Skoda Octavia RS 245
Skoda Octavia RS 245
Skoda Octavia RS 245
Skoda Octavia RS 245
Skoda Octavia RS 245
Skoda Octavia RS 245

Enda heftigere Octavia

Skoda er i ferd med å oppdatere Octavia-familien. Her kommer det mest spenstige innslaget noensinne.

Publisert Sist oppdatert

Det unike med Skodas RS-modeller er sportslige kjøreegenskaper og kraftige motorer, kombinert med høyt utstyrsnivå og praktiske egenskaper som gjør dem velegnet som familiebiler så vel som frimabiler. Prisene er heller ikke avskrekkende for folk flest.

Les vår prøvekjøring av Octavia RS

Ved juletider omtalte vi oppdateringen av Skoda Octavia RS. Nye detaljer, nytt utstyr, litt mer effekt, valg mellom bensin (230 hk) og diesel (184 hk), og mellom kombikupe og stasjonsvogn.

Nå lanserer Skoda en enda mer potent utgave, Octavia RS 245. Også her kan du velge karosseriform, og som du sikkert har gjettet – 245 står for antall hestekrefter, 15 mer enn den vanlige RS-utgaven.

Maks dreiemoment på 370 Newtonmeter er til stede mellom 1600 og 4300 omdreininger.

Dermed barberer du aks-tiden med ett tidel slik at du passerer 100 km/t i løpet av 6,6 sekunder, toppfarten er de samme 250 km/t.

Men en fattig tidel er ikke det eneste argumentet for å velge RS 245 – utstyrslisten er mer omfattende og inneholder blant annet LED hovedlys og Wi-Fi hotspot. En rekke elektroniske hjelpemidler er tilgjengelig, enten som standard- eller ekstrautstyr.

Utendørs er det stilige detaljer som gjør at RS 245 skiller seg ut fra en vanlig Octavia, inkludert redusert bakkeklaring og kraftigere bremser med røde calipere.

Innendørs er sort dominerende. Alcantara sportssetene har integrerte hodestøtter og førersetet er elektrisk justerbart med minne for inntil tre brukere.

Multifunksjons-rattet er kledd med perforert skinn og utstyrt med hendler for manuell overstyring om du velger DSG-girkassen. Alternativet er 6-trinns manuell.

ESC stabilitetssystemet har Sport-modus og elektronisk styrt differensialbrems som standard. Denne er programmert for å tillate sportslig kjøring for den som er glad i litt hjulslipp.

Performance Mode Select med lydgenerator tillater manuell tilpasning av motorrespons, chassis og komfortnivå.

Det er med andre ord mange muligheter for å være løssluppen og leken når det er ønskelig, samtidig som familien kan dra på langtur uten å bekymre seg for manglende komfort.

– Vi har startet salget og fått noen bestillinger på Octavia RS 245 allerede, sier informasjonssjef for Skoda, Jan Erik Haugen.

– For nye kunder som vurderer å bestille en RS 245 nå, ser det per i dag ut for at levering vil bli i slutten av september. For de øvrige RS modellene er leveringssituasjonen tilnærmet det samme.

Som du ser starter prisene på Octavia RS like over 400.000 kroner, og du får en RS 245 stasjonsvogn med DSG automatkasse for 462.000. Utvilsomt mye bil for pengene.

Veiledende priser

Skoda Octavia RS

Kombi 5-dørs

Stasjonsvogn

2,0 TSI 230 hk

kr 402.500

kr 410.000

2,0 TSI 230 hk 6-trinns DSG

kr 422.500

kr 430.000

2,0 TSI 245 hk

kr 434.500

kr 442.000

2,0 TSI 245 hk 7-trinns DSG

kr 454.500

kr 462.000

2,0 TDI 184 hk

kr 363.500

kr 371.000

2,0 TDI 184 hk 6-trinns DSG

kr 388.500

kr 396.000

2,0 TDI 184 hk 4x4 6-trinns DSG

kr 428.500

kr 436.000

Powered by Labrador CMS