-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Hverdagshelten
Skoda Octavia er sliteren som gjennom 25-års innsats har avansert til å bli mange familiers hverdagshelt. Nå melder fjerde generasjon seg til tjeneste, og selvfølgelig fortsatt også som stasjonsvogn med dieselmotor og firehjulsdrift.
Først publisert i Bladet BilAutofil nummer 3-2021.
I takt med økt etterspørsel etter ladbare biler, kutter mange importører i det fossile modellprogrammet.
Så til dem som fortviler over færre valgmuligheter når stasjonsvogn med god plass, dieselmotor og firehjulsdrift står øverst på ønskelista: hos Skoda gjelder fortsatt Ole Brumm-prinsippet: ja, takk til både fossile og ladbare valgmuligheter når Octavia i 2021-programmet dresses om fra tredje til fjerde generasjon.
Ettersom Volkswagen nå dropper stasjonsvogn av Golf, trer Octavia fram som et stadig mer opplagt valg med massevis av krefter for dem som velger 200 dieselhester med 400 Nm i moment.
MANGE TILVALG
Siden LED-lyset med matrix-funksjoner allerede står i aktiv posisjon, gjenstår bare å vippe den lille bryteren på midtkonsollen mot «drive» og legge i vei med en luksusfølelse Octavia aldri har bydd på før.
At bilen ikke har varmetråder i frontruta kompenseres av den fjernstyrte dieselvarmeren som sørger for deilig oppvarmet kupé før bilen startes, og kalde fingre tines raskt med rattvarmen hvis knapp på venstre rattside dessverre er irriterende lett å ufrivillig slå på.
SØSKEN
Mens jeg glir nedover Sørlandskysten, slår det meg at Octavia Skoda endelig har tatt hjul- og trafikkstøy på alvor ved å ta i bruk doble glass i sidevinduene. Den tilsynelatende billige plasten på forrige generasjons dashbord som var der for å skille Skoda fra VWs biler, er erstattet av et mykere og ganske elegant materiale og gir sammen med ekte metall i de blanke elementene i sidepanelene interiøret et realt løft.
LEKRE DETALJER
Selv om headupdisplayet på frontglasset ikke renner over av informasjon, er summen av endringer et så langt skritt framover i velvære inne i bilen at det for få år siden ville definert Octavia inn blant premiumbilene. Men mest definerer ny Octavia standarden som kan forventes av helt vanlige familiebiler i 2021.
Et par detaljer til: panseret holdes oppe av to kraftige sylindre, så du slipper å fikle med en slaskete stang og lete etter hvor den skal festes, og lokket over vindusspylerpåfyllingen fungerer som en trakt for å unngå mer søl enn nødvendig.
PARAPLYEN
Og hva med is på frontruta og søppel i bilen? Jo, også det er tenkt på. Den grønne isskrapen er alltid der, på innsiden av tanklokket og søppel legges i søppelposen i en liten boks i høyre fordør.
Paraply kom egentlig med Superb i 2001. Jeg har en slik paraply fra denne lanseringen, men ikke visste jeg at det fulgte evighetsgaranti med Skodas paraplyer.
Litt for gimmiks skyld, lyser SKODA godt synlig på underlaget når fordørene åpnes.
KNAPT STØRRE
Skoda mener tydeligvis at Octavia er stor nok, så utvendig ble lengden kun påplusset to centimeter til 4,69 meter mellom støtfangernes ytterpunkt. Akselavstanden på 2,69 meter beholdes, hvilket betyr at Skoda neppe har møtt høylytte krav om å øke den innvendige plassen, som er tilstrekkelig uten å være overveldende i baksetet, slik som i storebror Superb.
640 liter bagasjeplass inkludert et betydelig rom under gulvet hvor Skoda fortsatt inkluderer reservehjul (!), gjør nyttbart volum noe mindre. Men selv om de fleste såkalte kompaktstasjonsvogner nå strekker seg over 4,60 meter, er Octavia fortsatt blant de aller største og rommeligste.
LAVERE FORBRUK
Sånn sett er ikke 0,56 liter/mil og 148 gram CO2/km i utslipp imponerende, og ganske langt unna EUs flåtekrav på 95 gram/km, så jeg tenkte da jeg la ut på tur langs kysten til Stavanger at dette nok ville være innenfor rekkevidde. Med 0,48 l/mil på måleren, parkerte jeg derfor ganske fornøyd utpå kvelden. Returen over fjellet i vintervær antok jeg kom til å dra opp forbruket, men det endte akkurat på samme nivå, med et gjennomsnittlig CO2-utslipp på 125 gram/km.
Skoda har med oppgraderingen ikke tatt Octavia helt inn i den skjermstyrte og knappefrie verden, men de mange knappene i nedkant av dashbordet er der først og fremst som kortkommandoer inn på den store infotainmentskjermen, og selv om mange av innstillingene også styres fra knappekombinasjoner på rattet, er ikke alt like enkelt tilgjengelig eller intuitivt.
SIER FRA
Bilen sier også fra at den kommer til å justere farten før trafikkskiltet står der, men den leser også «skilt» som ligger inne i navigasjonsprogrammet, men som ikke er der i virkeligheten.
Sistnevnte sliter mange biler med, og det er virkelig irriterende, og tidvis ganske farlig, med kraftig fartsreduksjon til eksempelvis 50 km/t i 110-sone på motorvei.
SLITEREN
Et hjertesukk til slutt: ryggekameraet skitnes altfor lett til. Her fungerer VWs skjulte løsning når kameraet ikke er i bruk langt bedre. Men det er kanskje også eneste punktet Golf er bedre på enn Octavia.
OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.
Motor: | 1968 ccm, R4, turbo diesel |
Effekt/moment: | 200 hk, 400 Nm |
Drivlinje: | 7A, firehjulsdrift |
0-100 km/t: | 7,1 sek |
Toppfart: | 236 km/t |
Forbruk WLTP/test: | 0,56/048 l/mil |
CO2/NOx: | 148 g/km - 28,3 mg/km |
Energiforbruk: | 56 kWt |
Mål LxBxH: | 469/183/147 cm |
Akselavstand: | 269 cm |
Bakkeklaring: | 14,2 cm |
Bagasjerom: | 640 - 1700 liter |
Egenvekt: | 1485 kg |
Tilhengervekt: | 2000 kg |
Euro NCAP: | 5 stjerner (2019) |
Garanti: | 5 år/100 000 km |
Pris fra: | Kr. 317.000 |
Pris testbil: | Kr. 586.700 |
Miljøklasse: | E |