-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Skoda Octavia 1.8 SLX
Glem alt du har hørt om gamle Skoda Octavia. Ved hjelp av Volkswagen har tsjekkerne begynt en ny tidsregning.
Først publisert i BIL 9 - 1997.
Varehuset i Wolfsburg har fått en ny storkunde og tsjekkerne har fått en av Europas mest moderne bilfabrikker og en bil som tåler sammenligning med det beste fra konkurrentene.
Teknikken kommer fra Volkswagen og for toppmodellen i Octavia-programmet innebærer det blant annet at vi finner 1,8-literen med fem ventiler som vi kjenner fra Audi A3/A4 og Passat. Plattformen er den samme som ligger i bunnen av Audi A3 og hjulopphengene, triangelarmer og fjærben foran langsgående bærearmer med torsjonaksel, samt skrufjærer og støtdempere bak har samme konstruksjon som i den minste Audien.
Mye Volkswagen
Også når du ser deg rundt i kupéen, er likhetene med Volkswagens og Audis modeller slående. Brytere og hendler kommer fra samme leverandør og det hele gir et solid og ordentlig inntrykk. Dette er saklig og tysk uten sære påfunn. Førermiljøet er gjennomtenkt. Du sitter godt og har høyderegulering av førersetet, samt vertikal og horisontal regulering av rattet. Skikkelig støtte til venstrefoten finner du også.
Plassmessig ligger Octavia og lukter på de mindre bilene i mellomklassen. Sammenligner vi med f eks Vectra, er Octavias kupé bare 1 cm smalere foran og 0,5 cm smalere bak, mens takhøyden i baksetet er 0,5 cm større. Plassen foran er det ikke noe å utsette på, og bak sitter også to voksne rommelig. Baksetet er høyt og sitteputen gir god støtte til lårene. Her har du bedre plass enn i Audi A4.
20-ventilers 1,8-liter
Om kupéen er litt i underkant av gjennomsnittet for mellomklassen, er bagasjerommet så definitivt i overkant av hva du forventer. Med lengde og bredde på henholdsvis 105,5 og 101 cm og en høyde under hattehyllen på 56 cm, er dette et av de rommeligste og ryddigste bagasjerommene i klassen. Delt nedfellbar bakseterygg er standard, og vil du bruke baksetet men utnytte høyden i bagasjerommet, kan du plassere hattehyllen i bakkant av seteryggen.
Volkswagens 1,8-liter med 125 hk gir Octavia en hyggelig effektreserve. Motoren er fleksible og trekkvillig over hele turtallsregisteret, og selv om støydempingen mot motorrommet ikke er overdrevent, oppleves ikke motorstøyen som sjenerende hverken ved jevn motorveikjøring eller under akselerasjon.
Støynivået er ellers akseptabelt, men heller ikke mer. Spesielt på grov asfalt er det rom for forbedringer, det romler litt mye fra hjulene.
Med 125 hk under panseret har Skoda lagt fjæringen på den sportslige siden, uten at det er noe sportchassis vi snakker om. Fjæringskomforten ligger på den faste siden. Små skarpe ujevnheter merkes uten at de blir direkte ubehagelig, mens de store ujevnhetene svelges behagelig.
Kjøreegenskapene er tillitvekkende og den lette og presise styringen bidrar til å gjøre Octavia svært letthåndterlig både ved bykjøring og ved kjøring på svingete veier. Den er svært så nøytral ved svingkjøring, og tåler ganske så hardhendt behandling før 195-dekkene begynner å gi litt understyring.
Høyt utstyrsnivå
Octavia 1.8 SLX har et høyt utstyrsnivå. Kollisjonsputer, høyt bremselys, oppvarmede forseter, sentrallås med styring av de elektriske siderutene og soltaket, lyktespylere, startsperre, kjørekomputer, antispinnregulering, ABS-bremser og lettmetallfelger inngår i standardutstyret. 10 års rustgaranti inngår også i helhetsbildet, mens nybilgarantien er på fattige 1 år. Selv om prisen 220.000 kroner – er voksen for en bil med Skoda-merket både på hekken, får du mye bil for pengene med en Octavia 1.8 SLX. Det store spørsmålet er hvor lang tid Skoda vil bruke før andrehåndsverdien er oppe på samme nivå som Volkswagen og Audi, biler som har samme teknikk som tsjekkeren.
Nå blir neppe dette bestselgeren i Octavia-programmet, den heter 1.6 GLX og er utstyrt med 1,6-litersmotoren med 101 hk. Utstyrsnivået er litt lavere, blant annet er de elektriske vindusheisene, soltaket, høydejusteringen av førersetet og aluminiumsfelgene tatt av utstyrslisten. Prisen – 187.900 kroner – begynner nå å bli attraktiv. Rimeligste modell heter 1.6 LX og er utstyrt med 75- hesters motor og har en prislapp på 169.900 kroner.
SKODA OCTAVIA 1.8 SLX:
Motor: 4-sylindret rekkemotor med to overliggende kamaksler og fem ventiler pr sylinder. 1781 ccm. 92 kW (125 hk) v/6.000 o/min. 173 Nm v/4.100 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. Femtrinns manuell gearkasse.
Bremser: Ventilerte skiver foran og skiver bak. ABS.
Dekk: Firestone 680 195/65VR15.
Mål: Lengde: 451,1 cm. Bredde: 173,1 cm. Høyde: 142,9 cm. Akselavstand: 251,1 cm. Sporvidde f/b: 151,6/149,2 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1.340 kg. Tillatt totalvekt: 1.775 kg.
Volum: Bagasjerom: 528 liter (VDA). Tank: 55 liter.
Aks. 0 – 100: 10,9 sek
Toppfart: 201 km/t
Forbruk (EU-97): 1,22 l/mil
Forbruk landevei: 0,65 l/mil
Forbruk gjennomsnitt: 0,86 l/mil
Pris: kr 219.900,-