-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Skoda Octavia 4x4: Ustoppelig Skoda
Nå er Skoda klar med sin nyeste 4x4-utgave. Med løftet fjæring, beskyttelsesplater under og nyeste Haldex virker den nesten ustoppelig.
Først publisert i BIL 7/8-2005.
Akkurat i tide til at snøen forsvant var den nye allehjulstrekkeren til Skoda på plass hos forhandlerne. For å sikre at Europas journalister
skulle få skikkelige vinterforhold på vårparten sørget Skoda for å sende skriverne helt til Ivalo, stort nærmere Murmansk kommer du ikke, før du er i Russland. Is og snø og elendige veier med skikkelige offroad-utfordringer viste oss en bil som virker nærmest ustoppelig.
Også på salgsstatistikken er målet å gjøre den ganske merkbar. Planen for Norge er at bilen fortsatt skal bli Skodas bestselger. Skoda Octavia 4x4, som kom i 1999, har faktisk vært Skodas mest solgte enkeltmodell
i Norge – den nye modellen skal oppfylle akkurat det samme kravet: på topp for Skoda.
Det burde gå, særlig 105-hesters dieselutgaven til 315.000 burde være meget attraktiv. Vi snakker kun stasjonsvogn, og den eneste andre modellen som finnes er utstyrt med en 150-hesters bensinmotor og
en pris på 344.000 kroner. Begge bilene er forresten utstyrt med en sekstrinns gearkasse, hvilket virker ganske overflødig for dieselmotoren. Den flate momentkurven kunne kanskje nøyd seg med tre, men av en eller annen grunn er det for tiden opplest og vedtatt at det er gøy å skifte gear.
Drivsystemet til Skodaen er for øvrig svensk, Halda het de i gamle dager og leverte stoppeklokker og odometere til all verdens rallyfolk, og taxametre til drosjer. I dag heter produktet Haldex og er en av de aller beste formidlerne av fordelt kraft mellom flere hjul. Her snakker vi om
en sømløs overgang fra 98/2 til 2/98 kraftfordeling på forhjul og bakhjul. Styringen er ved hjelp av elektroniske signaler til oljepumper som leverer et trykk som igjen avgjør hvor tett en haug skiver i et eget clutch-hus skal kobles sammen.
Det er i denne boksen kraften fordeles, og den annen-generasjonsutgaven den nye Skodaen er utstyrt med har en rekke forbedringer først og fremst på oljetrykk-området. Større oljekapasitet, og større kapasitet på pumpene, gir ikke bare bedre styring på clutchplatene, men sørger også for at vedlikeholdsintervallene blir meget større. Selve konstruksjonen gjør det også enklere enn før å ta enheten ut og inn dersom den trenger å repareres.
Det var ingen av de klassiske fellene systemet falt i, ved bremsing ble systemet koblet ut umiddelbart, og selv med høyre forhjul og venstre bakhjul på tørt og de andre på speilblank, klarte man ikke å forvirre Haldexen. Høyere bakkeklaring og tilsynelatende solide beskyttelsesplater gjorde også at hoppene i ulendt, og da mener jeg ulendt, terreng ble ganske morsomme.
I det hele tatt virker denne bilen som en gjennomkonstruert 4x4 stasjonsvogn. Den er ikke bare en bil man har lagt noen ekstra komponenter på. Ta bagasjerommet. Man har bygget en spesiell sal-formet drivstofftank som henger over og ned på hver side av annen generasjons Haldexen. Dermed opprettholder man bagasjevolumet fra forhjulsdriveren (580 liter) i stedet for å ta den lettvinte løsningen med samme tank og mindre lastevolum. Bagasjekapasiteten slår for øvrig knock out på mange dyrere og mer flashy konkurrenter.
Faktisk synes jeg det er på tide at importøren begynner å bygge opp litt Cool-image på denne bilen. Det er lenge siden Skoda bare var en rimelig bruksgjenstand. Denne er minst like stilig som dobbelt så dyre biler fra produsenter som ligger litt lengre vest. Og vel så brukbar.