-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Skoda Octavia RS: Familie-GTI
Hvis familien ikke får plass i en kompakt GTI, er nye Octavia RS et attraktivt valg.
Først publisert i BIL 1 - 2006.
Når man setter seg inn i den nye Skoda Octavia RS er det lite som minner om de spartanske bilene fabrikken leverte for 15-20 år siden.
Andre generasjon Octavia RS har et innbydende interiør, med dype seter, sportslig skinnratt, mørkt trekk i taket, og stilige kromdetaljer på gearspak og andre steder. Også i forhold til dagens øvrige Skoda-modeller er RS mye tøffere.
Octavia RS er senket med 12 mm og har de markante grønne bremsekaliperne som Skodas sportslige RS-biler er blitt kjent for. Ellers har den et markert luftinntak i front og spoiler over bakluka, 17-tommers alufelger samt doble eksosrør. Den er ikke like utpreget sportslig utvendig som Golf GTI, men den viser at den mener alvor.
Motoren er viktig i denne modellen, og det er samme toliters turbomotor med 200 hestekrefter som i Golf GTI. Det er like mye det solide dreiemomentet på 280 Nm fra 1800 o/min og et godt stykke oppover som imponerer. Med klampen i bånn drar den skikkelig, men ved mer behersket kjøring er motoren snill og svigermorvennlig. Den 6-trinns manuelle gearkassa er kontant og god.
På veien kommer sportsligheten tydelig frem, med strammere fjæring og mer direkte styring. Med 18-tommers lavprofildekk som sto på bilen vi hadde til låns fra Tsjekkia var det i overkant hardt for bykjøring, men straks man kom ut på landeveien var det herlig å jage sving etter sving. Bilen minner veldig om Golf GTI, men det merkes at det er en stasjonsvogn og ikke en snerten kombikupé.
Og det er nok der appellen ligger – Octavia tilbyr i stasjonsvognform et bagasjerom som rommer hele 580 liter, og som halvkombi 560 liter. Bakseteplassen er også bedre enn i typiske GTI-biler. For en småbarnsfamile har den tilstrekkelig plass til langturer, samtidig som den innbyr til å kjøre inspirert og effektivt. Med masse standardutstyr som dekktrykksmåler, xenonlys, godt stereoanlegg og tosoners klimaanlegg er prisen 384.900 for halvkombi, og ti tusen mer for stasjonsvogna. Golf GTI med fem dører og like mye utstyr koster 374.740, så er det sagt.
Kort om bilen:
Pris: kr. 394.900,-
Motor: 4-sylindret rekkemotor med turbo. 1984 ccm. 147 kW (200 hk) v/5100 o/min. 280 Nm v/1800 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 457 x 177 x 145 cm. Akselavstand: 258 cm. Egenvekt m/fører: 1485 kg. Tillatt totalvekt 1955 kg.
Dekk: 225/45R17.
Bagasjerom: 580 liter (VDA).
Tankvolum: 55 liter.
Aks. 0 – 100 km/t: 7,5 sek.
Toppfart: 238 km/t.
Forbruk blandet kjøring: 0,78 l/mil.
CO2-utslipp: 187 g/km.