Skoda Octavia RS

Lyst på en bil hvor kjøreopplevelsen er satt i høysete, uten å avsløre det overfor naboene? – Da er kanskje Octavia RS et godt alternativ?

Publisert Sist oppdatert

Octavia RS
Octavia RS

Først publisert i BIL 12 - 2001.

Det var i hvert fall det jeg trodde, helt til naboen avslørte at han var klar over at den illrøde Octaviaen var mer enn en standard 1.6 med senkesett, vinge på bagasjelokket og litt dypere støtfanger. Det var ikke bare naboen som kommenterte RSens potente utstråling, ungdommen lot seg ikke merke med navnet, de var mer opptatt av hester og potente 17-tommere. Nei, kjære Skoda, dere må være enda mer diskret hvis dere skal gi kundene en nedsnobbet racer som ikke avslører seg selv. Octavia RS avslørte seg gang på gang, og virket som et åte for fartskåte sjåfører i hissige BMWer og Mercedeser.

Rett fram kan alle kjøre fort, så hvorfor bry seg med å bevise det. Bortsett fra ved et par grønt-lys akser, gresset flesteparten av de 180-hestene under Octavians panser uforstyrret. 0 til 100 på ca åtte sekunder parkerer det meste, og Octavia har traksjon nok til at de fleste som prøvde seg var hektet av før speedometernåla landet på 50-merket.

Avvisende
Du skal være litt på alerten hvis du først tar deg bryet å utfordre en Octavia RS. Her viser nemlig Skoda at de vet hva som skal til for å utnytte 205/50VR17-dekkenes veigrep og selv med drift bare på forhjulene er ikke traksjon noe problem. Skulle du likevel trå litt for hardt på gassen kommer elektronikken deg til unnsetning og med optimalt slipp skyter RSen ut fra start.

Men som nevnt, et par ganger er nok. Da er selvtilliten såpass stor at du glatt overser eventuelle lyskryssutfordrere. Denne bilen er laget for noe større, og en svingete stubb norsk landevei er en bedre egnet tumlepass for en RS, og gir den i langt større grad mulighet til å vise hva den er god for enn lyskryssakser i byen.

Senkesettet har gjort fjæringsveien kortere enn i standardutgavene av Octavia, og der en standardutgave flyter behagelig over, vil RSen følge veien og stusse litt på grunn av dette. Stort sett er ikke fjæringskomforten merkbart dårligere enn i en standard Octavia. Skodas teknikere har nemlig truffet usedvanlig godt når det gjelder å finne et oppsett som takler de små og skarpe ujevnhetene, dette er tross alt en sportsbil i hverdagsklær.

Ved å begrense dekkbredden til 205 har RS en lett og presis styring. Hele bilen føles lett, og når svingene kommer krypende innpå deg raskere enn forventet ,er det godt å kjenne at styreresponsen er førsteklasses. Kontakten med veien er førsteklasses, og Skoda har valgt en styregeometri som gjør RSen lettstyrt og samtidig svært nøytral. Det er nesten så en blir lurt til å tro at den har firehjulsdrift, bare på våt og sleip asfalt avslører den at drivkreftene overføres ene og alene via forhjulene.

Snill som en fole
Den velkjente 1,8-literen, som vi kjenner fra andre Octavia-modeller og som også brukes flittig av Audi, Seat og Volkswagen, føles ikke som en 180-hester. Men nå føles heller ikke 150-hestersutgaven som en 150 hester. Selv i 180-hesters utførelse har den forholdsvis høy kompresjon, 9,5:1, noe som gjør at den er sterk også før ladetrykket kommer for fullt. Når en så velger en liten turbo som svarer kvikt ved gasspådrag, bygges effekt og dreiemoment opp raskt og mykt. Chipser du opp en 150-hester til 180 hk får du en motor som er vesentlig råere i måten den leverer effekten.

RSen føles derfor svært snill ved normal kjøring. Du har svært god trekkraft over hele turtallsregisteret og det er unødvendig å tyne 1,8-literen på høye turtall. Holder du 3000 o/min er det akselerasjon så det holder, og trekkraften har du helt fra ca 2000 o/min. Snillere motor enn dette er det vanskelig å tenke seg, og den bidrar til å gjøre Octavia RS til en snill racer som fungerer utmerket som familiebil. Støykomforten er ikke blant de beste, og vi lurte av og til på om vi kjørte med bakdørene på gløtt. Hjulstøyen på grov asfalt er også tilstedeværende.

Plassforholdene er gode enten det er bakseteplass eller bagasjeplass det handler om. Utstyrsnivået er det heller ikke noe i veien med. Skoda har gått for full pakke i RSen, og xenonlys, stabilitetskontroll, 4 kollisjonsputer, klimaanlegg, lettmetallfelger, radio/CD-skifter, kjørekomputer, fjernbetjent sentrallås og sportsseter er standard. Vår bil hadde hvite dørpaneler og seter, kanskje ikke den optimale på lang sikt, men lekkert når bilen er ny.

Med en prislapp så vidt over 330.000,- kroner får du mye kjøreglede for pengene – og til den prisen gjør det vel ikke noe at naboene snur seg to ganger etter RSen din heller?!

SKODA Octavia RS:
Motor: 4-sylindret rekkemotor med to overliggende kamaksler, fem ventiler pr sylinder og turbo. Kompresjon: 9,5:1. Sylindervolum: 1781 ccm. Boring og slaglengde: 81,0 x 86,4 mm. Effekt:132 kW (180 hk) v/5500 o/min. Dreiemoment: 235 Nm v/1950-5000 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. 5M.
Bremser: Ventilerte skiver foran og bak. ABS, EBD og ESP.
Dekk: 205/50R17.
Mål: Lengde: 450,7 cm. Bredde: 173,1 cm. Høyde: 141,3 cm. Akselavstand: 250,8 cm. Sporvidde f/b: 150,0/148,7 cm.
Vekter:
Egenvekt m/fører: 1400 kg. Tillatt totalvekt: 1810 kg. Maks tilhengervekt: 1300 kg. Maks vogntogvekt: 3110 kg. Maks taklast:75 kg.
Bagasjerom: 528 liter (VDA).
Tankvolum: 55 liter.
Aks. 0 - 100: 7,9 sek
Toppfart: 235
Forbruk bykjøring: 1,08 l/mil
Forbruk landevei: 0,64 l/mil
Forbruk snitt: 0,80 l/mil
CO2-utslipp: 192 g/km
Pris: kr. 330.673,-
Forbruk i følge 99/100/EU.

Powered by Labrador CMS