-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Opel Omega 2.5 DTI
Ny dieselmotor fra BMW og ny femtrinns automatkasse er en meget heldig kombinasjon i Omega.
Først publisert i BIL 12 - 2001.
Opels nye 2,5 DTI motor er praktisk talt identisk med 2,5-literen i BMW 525 TDS, men noen detaljer er endret. Commonrailmotoren er tilpasset Omega med blant annet nytt motorstyringssystem, ny bunnpanne og ny drivstoffkjøler. I sin nye form utvikler den sekssylindrete motoren 150 hk ved 4000 omdreininger. Dreiemomentet er på imponerende 300 Nm. Fullt dreiemoment er tilgjengelig mellom 1750 og 3000 omdreininger.
2,5-literen høres fortsatt ut som en dieselmotor på tomgang, men ikke slik at det er til sjenanse. Lydbildet endrer seg så snart du rører gasspedalen. Dette er en svært stillegående motor. Vibrasjoner er holdt på et minimum med blant annet spesielle motorfester som blir fastere når motoren overstiger 950 omdreininger.
Dette er en imponerende motor og passer Omega som hånd i hanske, selv om Omega er relativt stor. Elektronisk stabilitetskontroll og antispinn er standard med denne motoren.
For første gang sitter det en femtrinns automatgearkasse i en Opel. Kassen er utviklet av GM, og er den samme som finnes i enkelte BMW-modeller. Omega 2.5 DTI fås også med femtrinns manuell gearkasse.
Selv om prisforskjellen mellom 2.2 DTI og 2.5 DTI er over 100.000 kroner, kan den forsvares. Denne motoren løfter nemlig Omega opp på et nytt nivå når det gjelder kombinasjonen ytelser og komfort.
OPEL Omega 2.5 DTI 24V:
Motor: 6-sylindret. Sylindervolum: 2497 ccm. Boring og slaglengde: 80,0 x 82,8 mm. Effekt: 110 kW (150 hk) v/4000 o/min. Dreiemoment: 300 Nm v/1750 o/min.
Mål: Lengde: 489,8 cm. Bredde: 177,6 cm. Høyde: 145,5 cm. Akselavstand: 273,0 cm. Sporvidde f/b: 151,4/153,0 cm.
Vekter: Egenvekt: 1685 kg.
Bagasjerom: 540/1800 liter (VDA).
Tankvolum: 75 liter.
Aks. 0 - 100: 11,0 sek
Toppfart: 200
Forbruk bykjøring: 1,04 l/mil
Forbruk landevei: 0,63 l/mil
Forbruk snitt: 0,78 l/mil
CO2-utslipp: 211 g/km
Pris: kr. 515.000,-
Forbruk i følge 99/100/EU. Data gjelder Omega stasj