-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Opel Sintra: En europeer fra USA
I slutten av januar kommer Opel Sintra i salg her i landet. Denne første Opel produsert i USA skal ta opp konkurransen med 14 flerbruksbiler på det norske markedet – en kamp vi tror den vil komme ut av med hevet hode.
Først publisert i BIL 10 - 1996.
Vi begynner like godt med å berolige alle Opel-entusiaster som frykter at Opel Sintra er en typisk "amerikaner ". Selv om Sintra produseres i USA, på samme samlebånd som den nye Pontiac Trans Sport, er bilen designet ved Opels hovedkontor i tyske Rüsselheim. Og det er det ikke vanskelig å se. Såvel førerplassen, instrumentpanelet som interiøret ellers er absolutt europeisk. Instrumentpanelet er logisk, oversiktlig og lettfattelig, med unntak av triptelleren som er vanskelig å lese av med et raskt øyekast under kjøring.
Utvendig er også Opel-preget tydelig, særlig fronten og grillen gir på langt hold signal om at dette er en Opel.
God innvendig plass
Kundene kan velge mellom to versjoner av Sintra; GLS og CD. Sikkerhetsutstyret omfatter blant annet to kollisjonsputer, beltestrammere og elektroniske ABS-bremser. Blant det øvrige standardutstyret kan vi nevne radio, sentrallås, svingbare forseter og elektriske vindusheiser. I Norge leveres bilen også med el-varme i forsetene. CD-versjonen kan i tillegg by på tyverialarm, cruise-control, justerbar rattstamme, el-drevet soltak og elektrisk innstilling av forsetene.
Opel har gjort en god jobb med plassutnyttelsen innvendig. Det er god plass til mine lange ben i alle tre seteradene. Skyvedørene bidrar til lett adkomst til seterad nummer to. Det er noe trangt å komme seg inn i seterad tre, men når jeg først er på plass er det rommelig og bekvemt. Når alle setene er i bruk er det plass til 460 liter bagasje mellom bakerste sete og bakluken.
God sikt
I førersetet har jeg en følelse av å sitte høyt i forhold til vinduene. Dette gir god sikt i alle retninger samtidig som jeg ser bakken tett inntil bilen ved manøvrering i trange rom, for eksempel ved rygging i parkeringshus. Likevel må jeg gi et lite minus for at Bstolpen (dørstolpen mellom fordør og skyvedør) på høyre side skjermer noe av sikten. Stolpen med vinduskarm er ca 20 cm bred, sikkert bra for kollisjonsstyrken, men den gir en viss dødvinkel.
Til forskjell fra de fleste av konkurrentene, som tilbys med forholdsvis svake motorer for å holde prisen nede når de norske avgiftene plusses på, leveres Sintra med reale kraftverk under panseret. Det blir kun to valgmuligheter på motorsiden det første året, begge bensindrevne (2,2 liters turbodiesel kommer i 1998). Den minste motoren (i GLS-versjonen) er en videreutvikling av Opels velprøvde 2,0 liter 16V-motor. Den har fått et volum på 2,2 liter, utvikler 141 hk (104 kW) og har et maksimalt dreiemoment på 202 Nm ved såvidt lavt turtall som 2600 omdreininger.
Sterkest i klassen?
I CD-versjonen finner vi en variant av motoren fra Omega MV6, en 3,0-liter som byr på 201 hk (148 kW) og hele 260 Nm i dreiemoment, riktignok ved et høyere turtall enn hos lillebroren, nemlig 3600 omdreininger.
Den manuelle gearkassen byr på behagelig og presis skifting mellom gearene med en forholdsvis kort gearspak. Det tar litt tid å venne seg til at det er ganske kort avstand mellom mellom posisjonene for tredje og femtegear. Automatkassen på CD-utgaven har et mykt og rykkfritt gearskift og likevel skjer skiftingen tilfredsstillende fort ved rask akselerasjon.
Hjulopphenget består av McPherson fjærben foran og torsjonsbjelke bak. Brede og store hjul (dekkdimensjon 205/65 R 15) bidrar til at bilen flyter over små ujevnheter i veibanen. CD-versjonen har også luftfjæring med automatisk nivåregulering bak.
Lettvekter
Lette materialer har vært et viktig stikkord for de tyske konstruktørene. En rekke komponenter er av aluminium; panseret, felgene, styrespindelen, forsterkningsbjelkene i dørene, oljepannen og skinnene som setene glir på. Rattstammen, clutch- og bremsepedalen er laget av magnesium.
Dessuten er det spart vekt i front- og bakhjulsoppheng gjennom bruk av høyfast stål, slik at materialtykkelsen kunne reduseres samtidig som styrken ble opprettholdt. Setene er lette å ta inn og ut, også med tanke på vekten. Hvert sete veier 17 kg, og dette er oppnådd ved at rammene i stolkonstruksjonen er av magnesium, et materiale som med egenvekten 1,74 er lettere enn aluminium (som har egenvekt 2,7). Gjennom disse tiltakene er vekten alt i alt redusert med nærmere 50 kg.
Opel Norge har ambisjoner om å konkurrere med Ford Galaxy. Når Sintra langt på vei holder følge med Mercedes VKlasse (se side 36) når det gjelder utstyrsnivået, kan bilen bli en suksess. Med tanke på de store og sterke motorene, skal det bli spennende å se hvor prisene på Sintra havner. Svaret får vi ikke før i januar, altså like før bilene ruller ut på norske veier.
DETTE ER OPEL SINTRA: