-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Opel Tigra Twin Top: Opel ohne oben
Tilhører du en av de 180 norske som skal få en Tigra i år? Gled deg. Bil har nettopp kjørt den første Tigra-langturen på norsk jord. Skal man først kjøpe noe ufornuftig er dette noe av det fornuftigste.
Først publisert i BIL 2 - 2005.
Peugeot satte virkelig i gang noe da de lanserte sin 206 CC for fem år siden. Plutselig er SE-PÅ-MEG-biler blitt overkommelige i pris, og praktiske nok til å kunne brukes helårs. Et handicap: ståltaket tar mye bagasjeromplass når det er nede, men ellers er det bare glede.
Hvilket stadig flere bilfabrikker oppdager. Fra lille Daihatsu Copen og Ford StreetKa og oppover. Opels Tigra er vel den nyeste, men det er mange flere på vei. Opelen er med på å demonstrere denne utviklingen på en litt spesiell måte. Deres tak er utviklet og bygget av franske Heuliez, de samme som pionerte konstruksjonen på 206. Så det er i grunnen det samme systemet disse to bilene bruker.
Men mens Peugeoten trenger ca. 25 sekunder på å få alt på plass, enten det er opp eller ned, nøyer Opel seg med 20. Dette er også et slags fremskritt. Men mens Peugeoten er en helt åpenbar 206 er Opelen noe helt annet enn den Corsaen den er basert på. Karosseriet er fullstendig nytt og er mye mer mikroskjørt og dristig topp enn konkurrentene. Designerne har startet helt på nytt og ikke bare re-designet taket. Synd, derfor, at de ikke brukte noen flere kroner på interiøret også, det er fremdeles litt for åpenbart Opel Standard, selv om skinn på rattet, perforert pedalstell, krom rundt høyttalerne og skikkelig metall i veltebøylene antyder at her prøver vi å være litt mini-SLK.
Opelen er også mer praktisk enn konkurrentene på den måten at det er plass til bagasje. Bak setene er det et meget praktisk rom og under det motordrevne bagasjelokket får du plass til 250 liter med taket nede. Det er bedre enn både Peugeoten og Mini.
Men hvem kjøper en bil der man betaler overpris for å få dårligere plass fordi de er interessert i det fornuftige? Poenget med Opelen er imidlertid at her kan du bruke fornuftargumenter for å forsvare noe du gjør med hjertet. Den kjører glimrende, og lydisolasjonen er minst like god som i en vanlig Corsa. Man sitter utmerket, og sikten er bare litt forringet av de brede stolpene bak. Kjører du stort sett alene, eller har med max en, er det ingen grunn til å si nei takk til litt glam og flash. Og en Tigra er jo ikke så pretensiøs som en Mercedes da.
Opel-forhandlerne åpnet det nye året med en konferanse i nærheten av Oslo. Dit var det spesialhentet en førserie-Tigra fra Sverige. BIL har visse tradisjoner på å legge sine hender på den slags, så denne gangen fikk vi kjøre den tilbake. Første gang den nye Tigra-generasjonen har trillet seriøst i Norge. 1,8 liters motor og nesten 700 km i løpet av 8–9 timer.
Litt skuffet var jeg over at den lystige motoren ikke var gitt flere fordeler i form av et kvikkere gearskift og bedre låt. Halve vitsen med å ha vinden rundt ørene er å leke racing, med snapsnap gearskift og resonans mellom murveggene når man gearer ned. Akkurat det kunne man glemme, dette var ren Opel. Bra nok, men ikke noe man husker dagen etterpå.
Derimot husker jeg masse varme opp fra brønnen, taket nede i 4 kalde og 110 km/t var ikke noe problem. Så lav vindstøy og så lite mas fra de 3000 omdreiningene at CD-platene kunne nytes, det var bare de mest subtile bassgangene jeg mistet.
Oppbygningen og chassiset imponerte også. Ikke spor av vridninger med taket nede, dette var like stivt som en åpen Mini, og demping og karosseriholdning var glitrende, slik at det gikk faktisk an å ha det veldig moro på småveier, der alle retninger endret seg omtrent samtidig. Tigraen hang meget godt med.
Egentlig vil jeg vel tro at Mini Cabrio er den største konkurrenten, men jeg ville aldri klart å leve med den store tøykladden bak på den bilen, som gjør det umulig å se tilbake med Minitaket nede. Selv om den har plass til flere.
Så når jeg ser de første av årets rasjon på 180 biler på gata vil jeg gratulere med at det ligger mye fornuft bak noe så ufornuftig.
Opel Tigra Twin Top 1.8
Pris: 263.500,-
Motor: 4-sylindret rekkemotor, 1796 ccm. 92 kW (125 hk) v/6000 o/min. 165 Nm v/4600 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 392 x 168 x 136 cm. Akselavstand: 249 cm. Vekt med fører: 1235 kg.
Bagasjerom: 440/250 liter.
Aks. 0 – 100 km/t: 9,4 sek.
Toppfart: 204 km/t.
Forbruk blandet kjøring: 0,77 l/min
CO2-utslipp: 185 g/km