Opel Tigra Twin Top: Tigergutt lufter håret

Opel Tigra Twin Top er ikke bare bilen til å vise seg fram i. Den lille nykommeren kjører bra og er så morsom at den kan bli neste års sommerbil.

Publisert Sist oppdatert

Tigra
Tigra

Først publisert i BIL 9 - 2004.

Tigra er en av de nye bilene som Opel håper skal løfte merkets image opp fra "mann med hatt"-nivå til cool og trendy tysker. Opel kan trenge det, der de økonomisk fortsatt står med et par hjul i grøfta.

Opel Tigra Twin Top er ment som en direkte konkurrent til suksessen Peugeot 206 CC, men den skiller seg fra 206 på et par vesentlige punkter. Peugeot har blant annet valgt å prioritere et trangt baksete i 206 CC, noe som går på bekostning av bagasjeplassen når taket tas av. Vel vitende om at få sitter bak i en liten kupékabriolet, og at bagasjeplassen i 206 CC er et kritisk punkt, valgte Opel å gjøre motsatt: Null baksete og mer bagasjeplass.

Taket, som produseres av franske Heuliez, får derfor plass der baksetet egentlig skulle vært, og lenger bak sluker bilen fortsatt 250 liter bagasje, pluss 70 liter skjult av et nett bak setene. 18 sekunder bruker den elektriske mekanismen på å ta taket av og på. Et par elektriske følere og et deksel sørger for at taket ikke knuser bagasjen når intens sol frister til takløs kjøring.

Men akk, Tigra Twin Top kommer for sent til å nå sommerens siste solstreif i Norge. Først godt ut i høstmørket ruller de første bilene i land, men den som venter på noe godt venter jo ikke forgjeves. Tigra inneholder mange av de elementene som skal til for å gjøre den til en populær bil i 2005. Det beste – sett med våre øyne – er faktisk at den ter seg godt, oppleves intim i kupéen og morsom på veien, er passe kvikk, svært stiv i rammeverket og innbyr til å legge noen ekstra mil på kjøreturen. Glem det dvaske gearskiftet og den svampete karosseristivheten fra 206 CC. Opelen går på skinner der Peugeoten stamper seg gjennom svingene.

Men det skulle jo bare mangle. Tross alt ligger det flere års utviklingstid mellom de to konkurrentene. Og la oss ikke glemme hvilken sensasjon sett i forhold til prisen Peugeot 206 CC var da den kom.

Prisen på Opel Tigra Twin Top er ennå ikke klar, men det sier seg selv hva bilen må koste om den skal ha noen mulighet til å hevde seg i Norge: Rett under 250.000 kroner med 1,4-liters motor og 90 hk. Det burde være realistisk, og vi forstår derfor ikke GM Norges beskjedenhet når de stipulerer salgsmålet til cirka 100 Tigra Twin Top i året. Med litt entusiastisk markedsføring burde det være mulig å gange tallet med tre dersom veksten i bilsalget fortsetter med samme takt inn i 2005.

Tigra leveres også med 1,8-liter/125 hk motor. Det fryktede pristillegget kan neppe oppveies av krympet akselerasjon til 100 med tre sekunder (fra 12,4 med 90 hk til 9,4 på 125 hk) og økt toppfart fra 180 km/t til
200 km/t.

Opel Tigra Twin Top 1.4
Pris:
Ikke fastsatt, trolig 249.900,–
Motor: 4-sylindret rekkemotor, 1364 ccm. 66 kW (90 hk) v/5600 o/min. 125 Nm v/4000 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 392 x 168 x 136 cm. Akselavstand: 249 cm. Vekt med fører: 1235 kg. Totalvekt: 1450 kg.
Bagasjerom: 440/250 liter.
0 – 100 km/t: 12,4 sek.
Toppfart: 180 km/t.
Forbruk blandet kjøring: 0,61 l/min
CO2-utslipp: 146 g/km
Konkurrenter: Peugeot 206 CC, Ford StreetKa, Mini cab, Citroën C3 Pluriel, VW Beetle cab.

Powered by Labrador CMS