Opel Tigra Twin Top

Den nye Opel Tigra med foldbart metalltak er en direkte konkurrent til Peugeots 206 CC.

Publisert Sist oppdatert

Opel Tigra Twin Top

Først publisert i BIL 9 - 2005.

Den franske løven har bidratt sterkt til å gjøre cabriolet mer tilgjengelig for folket, med lav inngangspris og praktisk takløsning på 206 Coupé Cabriolet. Når Opel gjenoppliver sin lille coupé Tigra, har de klokt nok utstyrt den med tilsvarende takløsning. Twin Top kaller de det, med metalltak som foldes ned i bagasjerommet.

Peugeots modell er utpreget feminin, det er vanskelig å se for seg en mann bak rattet i den. Tigra har derimot såpass kantete linjer og sportsbil-assosiasjoner at mannfolk ikke behøver å frykte å bli sett i den, selv i gult. Et pluss er at Opel har latt være å late som det finnes plass til bakseter også, dette er en toseter, punktum.

Vi hadde toppmodellen til låns, med en småsprek 1,8-liters motor som synger pent på høye turtall, og med en ørliten dose sportslyd fra eksospotta. På lave turtall er bilen snill, men moroa begynner rundt 3500 omdreininger. Understellet er noe stivere enn basismodellen, og gjør Tigra 1.8 Sport til en leken bil. Styringen er passe direkte, mens gearskiftet kunne vært en smule mer presist.

Spreke cabrioleter lider ofte av at chassiset blir for mykt uten fast ståltak. De vrir seg i svinger, og oppfordrer ikke til aktiv kjøring. Det er ikke tilfelle med Tigra, her er det ingen knirking eller knaking, den er stiv så det holder. Muligens blir det litt for stivt for noen, særlig følsomme passasjerer.

Prosessen med å gjøre Tigra om fra coupé til cabriolet tar under 20 sekunder, ved å hekte løs to haker over frontruta og så holde en knapp inne. Plassen i en liten cabriolet er ikke noe stort poeng, men man får faktisk plass til overraskende mye pikkpakk i Tigra’en. Med taket oppe rommer bagasjerommet hele 440 liter, med taket nedpakket er det 250 liter tilgjengelig plass. I tillegg har man et greit stuerom bak setene for vesker eller bager.

De som er lange i ryggen kommer nokså høyt i Tigra, man får god fønvind med taket nede, selv med vindskjerm på plass. Og setene kunne med fordel hatt noe mer støtte øverst. Rattet er høydejusterbart, men kan ikke skyves inn og ut.

Tigra kommer også med 1,4-liters motor og 90 hk, den er rundt 30.000 kroner rimeligere. Man får ganske mye for pengene, uansett om man går for en basismodell eller den sprekere 1.8 Sport.

Opel Tigra Twin Top 1.8 Sport:
Pris:
kr 263.500
Motor: 4-sylindret rekkemotor, 1796 ccm. 92 kW (125 hk) v/6000 o/min. 165 Nm v/4600 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 392 x 169 x 136 cm. Akselavstand: 249 cm. Vekt med fører: 1265 kg.
Dekk: 205/50R16.
Bagasjerom: 440/250 liter (VDA).
Tankvolum: 45 liter.
Aks. 0 – 100 km/t: 9,4 sek
Toppfart: 204 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,77 l/min
CO2-utslipp: 185 g/km

Powered by Labrador CMS