Opel Vectra GL 2.0Di 16V

En gjennomtenkt bagasjeromløsning og nøydelig dieselmotor kjennetegner Vectra 2.0Di 16V stasjonsvogn.

Publisert

Først publisert i BIL 9 - 1997.

Jeg kjente det var noe galt med en gang jeg begynte å kjøre. Opels toliters dieselmotor som for en måned siden imponerte med et fraspark slik at en lett kunne forveksle den med en bensinmotor, var treg, skikkelig treg. Jeg så over de punktene jeg hadde tilgang til i motorrommet. Jeg lette etter løse ledninger og kjente på slangene til og fra turboene, men alt så og føltes tilsynelatende å være i orden.

En motor som er tiltenkt å få lufttilførselen under trykk, går dårlig når den må suge til seg all luften selv. Og dette var ikke nok til å dra snerken av grøten. Hos Opel Norge fant de raskt feilen. Det var en slange – slangen mellom turboene og innsugningsmanifolden som hadde hoppet av. Men på grunn av motordekselet som er festet med torx-skruer, hadde jeg ikke tilgang til slangens festepunkt og så lenge det ikke var noe trykk fra turboen, lå den formstøpte slangen slik den skulle.

Selv om Opel ikke briljerer med at dette er noen turbodiesel, er toliteren så absolutt avhengig av lufttilførsel under trykk. Med alle slanger på plass er forskjellen fantastisk. Akselerasjonen fra stillestående er ikke imponerende – 0 til 100 på 17 sekunder er ikke noe å skrive hjem i begeistring om – men du verden hvor fleksibel og sterk motoren er når du har kommet opp i marsjfart. Allerede ved 1800 o/min gir motoren maks dreiemoment – 185 Nm – og kurven faller ikke før ved ca 2800 o/min. Men da begynner også hestene å gjøre seg gjeldende. Ved 3500 o/min har du ca 70 hk til rådighet, og motoren akselerer svært så villig til 4300 hvor de maksimale 90 hestene er tilgjengelig.

Fleksibel og gjerrig motor
Motoren jobber lett og uanstrengt så lenge du holder turtallet over 1500 o/min. Den tåler og presses ned til 1000 o/min, men da kan du glemme det med rolig gange. Det er derfor behageligst å holde turtellernåla over 1500-merket. Støydempingen mot motorrommet er meget god, og ved normal kjøring er den typiske knakkingen fra dieselmotoren ikke hørbar. Når akselerasjonen dessuten kommer svært så jevnt og behagelig, er det lett å forveksle dieselmotoren med en bensinmotor.

Lavt forbruk er fortsatt en viktig grunn til å velge nettopp dieselmotoren. Med et forbruk som lå og pendlet mellom 0,53 og 0,56 l/mil, er det ikke noe å utsette på Vectraens forbruk. I hele perioden jeg kjørte bilen, hadde den lastestativ med sykkelholder på taket. De gangene forbruket tippet over 0,55 l/mil, sto det dessuten to sykler på taket i tillegg til at bagasjerommet var fullt. Med litt mer strømlinjeformet bil og bevisst sparekjøring, vil nok forbruket lett tippe under halvliteren.

Vectra er ikke blant de største mellomklassestasjonsvognene, men Opel har gitt den et gjennomtenkt interiør og en meget praktisk bagasjeromløsning. Det nye hjulopphenget som Opel introduserte i denne Vectragenerasjonen, tar lite plass og gjør at bagasjerommet har en praktisk utforming som er lett å utnytte. Gardin over bagasjerommet er standard og det er allerede montert fester for nett mot bakseteryggen. Det er også fester slik at nettet kan flyttes forover til like bak forsetene når baksetet legges ned.

Lakkerte støtfangere er standard. Opel har riktignok lagt på en sort kontraststripe på toppen av støtfangerne, men den har kun kosmetisk funksjon. Både foran og bak er det de lave leppene som er mest utsatt. Vår bil hadde et lyst interiør, en praktisk løsning i sommervarmen og en tiltalende avveksling fra de mørke fargene som har preget Opels interiør. Klimaanlegg er ekstrautstyr og koster 12.400 kroner, men anbefales.

Ferdig prutet og med radio og sommerhjul koster en Vectra GL 2.0Di 16V stasjonsvogn 236.600 kroner. Samme bil med utstyrsnivå GL og prutningsmonn koster 248.700. En Vectra CD 2.0Di 16V koster 253.700, og businessprisen for denne er 239.600. Forskjellen mellom CD og GL er blant annet skinntrukket ratt, justerbar korsryggstøtte på forsetene, kupélys med kartlampe, midtkonsoll mellom forsetene (alltid i veien når du skal geare), to-tone horn og kjørekomputer i CDens favør selvfølgelig. Er ikke justerbar korsryggstøtte nødvendig for å sitte godt, ja da er det ikke vanskelig å velge en GL.

OPEL VECTRA GL 2.0Di 16V STV.:
Motor: 4-sylindret rekkemotor med to overliggende kamaksler og fire ventiler pr sylinder. 1.994 ccm. 60 kW (82 hk) v/4.300 o/min. 185 Nm v/1.800 o/min.
Transmisjon:
Forhjulsdrift. Femtrinns manuell gearkasse.
Bremser: Ventilerte skiver foran og skiver bak. ABS.
Dekk: 185/70HR14.
Mål: Lengde: 449,0 cm. Bredde: 170,7 cm. Høyde: 149,0 cm. Akselavstand: 264,0 cm. Sporvidde f/b: 148,4/147,3 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1.457 kg. Tillatt totalvekt: 1.980 kg. Maks. taklast: 100 kg.
Volum: Bagasjerom: 460 liter (VDA). Tank: 60 liter.
Aks. 0 - 100: 17,0 sek
Toppfart: 170 km/t
Forbruk by (ECE): 0,62 l/mil
Forbruk 90 km/t: 0,42 l/mil
Pris: kr 248.700,-

Powered by Labrador CMS