Opel Vectra og Signum

Det er ikke tilfeldig at Opel frisker opp Vectra og Signum nå som nye Passat har entret arenaen. Samtlige modeller har fått nytt ansikt og fremstår blidere enn noensinne.

Publisert Sist oppdatert

Opel Signum

Først publisert i BIL 11 - 2005.

Den 17. september startet salget av 2006-modellene i Vectra- og Signumfamiliene. Av ytre trekk er det først og fremst en ny front som preger modellene, men det er også vesentlige endringer under skallet, deriblant helt nye motorer og en videreutvikling av det intelligente IDSPlus chassiset, som Opel er alene om.

Fronten domineres av en bred forkrommet tverrbjelke med stor Opel-logo øverst i grillen. Lyktene er nye multiinnsatser som bretter seg rundt hjørnene mens nedre del av fronten har fått store luftinntak i en gitterstruktur som også innbefatter tåkelys. Innendørs er dashbordet frisket opp med ny trim og ventilene har fått forkrommede rammer.

På motorfronten har du mye å velge mellom på Vectra. Ønsker du bensin får du fem forskjellige varianter, mens dieselalternativene er fire. Selvtennerne har partikkelfilter som standard, og mest interessant for Norge er den nye 1,9-liters 100-hesteren som får en prislapp på like over 300.000 kroner.

Ny blant bensinmotorene er en 2,8-liters V6 turbo (kjent fra bl.a. Saab) som i Opel-utførelse yter 230 hk og har et maks dreiemoment på 330 Newtonmeter i området 1800-4500 omdreininger. Den tar deg til 100 km/t i løpet av 7,3 sekunder og til en potensiell toppfart på 250 km/t.

Bunndrag
Vi kjørte begge de nye motorene på Opels testbane, og var imponert over kraft og skyv i den minste dieselmotoren. Maks dreiemoment på 260 Nm er til stede allerede ved 1700 o/min. Den bruker riktignok 13,3 sekunder fra null til hundre, men er meget trekkvillig under vanlig landeveiskjøring. 6-trinns gearkasse reduserer motorstøy ved kjøring i større hastigheter på autobahn.

Vectra 5-dørs og stasjonsvogn tilbys i utstyrsvariantene Elegance II, Cosmo og Sport mens 4-dørs sedan kun tilbys i enkleste utstyrsnivå med 1,6-liters bensinmotor på 100 hk. Signum selges i Cosmo-versjon med 120- eller 150-hesters CDTi-motor. Årsaken til det begrensede utvalget er at Norge er eneste nordiske land som markedsfører Signum og at svært få velger en 4-dørs sedan. Stasjonsvogna, derimot, står for 72% av Vectra-salget.

Alle modeller leveres med en komfortpakke som bl.a. består av klimaanlegg, fjernbetjent sentrallås for dører og bagasjeromslokk, høydejusterbart førersete, elektriske vindusheiser foran, fireveis justerbart ratt samt elektrisk oppvarmede og justerbare utvendige speil.

4- og 5-dørsutgavene har bagasjerom som rommer fra 500 til 1050/1360 liter, mens stasjonsvogna byr på hele 530 til 1850 liter. Med tilleggsutstyret FlexOrganizer får du gode hjelpemidler til å holde bagasjen der du vil ha den.

Hovedkonkurrenter til Vectra er Passat, Avensis og Mondeo. Etter årets første 8 måneder ligger Vectra foran Mondeo, men er grundig distansert av de to andre. Foran seg på OFV-statistikken har den også Audi A4. Den rimelige dieselmotoren kan være det Vectra trenger for å ta økte markedsandeler.

Opel Vectra Business Line 1.9 CDTI 100 hk stasjonsvogn:
Pris
: kr 313.100
Motor: 4-sylindret rekkemotor. 1910 ccm. 74 kW (100 hk) v/3500-4000 o/min. 260 Nm v/1700-2500 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 484 x 180 x 150 cm. Akselavstand: 283 cm. Egenvekt m/fører: 1470 kg. Tillatt totalvekt: 2005 kg.
Dekk: 215/50 R16.
Bagasjerom: 530-1850 liter (VDA).
Tankvolum: 60 liter
Aks. 0 - 100 km/t: 13,3 sek.
Toppfart: 186 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,57 l/mil
CO2-utslipp: 154 g/km

Powered by Labrador CMS