-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Opel Vectra Stasjonsvogn
Ved at Opel introduserer en ordinær stasjonsvogn, presenterer de også den første 16-ventilerte direkteinnsprøytede dieselmotor for personbilmarkedet.
Først publisert i BIL 11 - 1996.
Det er likevel introduksjonen av en stasjonsvogn i mellomklassen som blir den mest spennende nyheten i Norge, landet der stasjonsvogner selger bedre enn i de fleste andre europeiske land. At Opel har et godt grep på stasjonsvogner er hevet over tvil. Både Astra og Omega er svært populære stasjonsvogner. Nå fylles det manglende leddet.
I utviklingsprosessen var det aldri noe mål å lage stasjonsvognen så rommelig som mulig. I Astra stasjonsvogn er f eks baksetet plassert nærmere forsetene enn i sedanen for å få så stort bagasjerom som mulig. Selv om det ikke har blitt gjort lignende kunstgrep med Vectra, er det likevel plass nok. Bagasjerommet rommer 460 liter. Det plasserer Vectra nokså høyt oppe i forhold til sine konkurrenter. Bagasjerommet er 107,8 cm langt, med bakre seterad nedslått er det 171,2 cm. Lasterommets bredde mellom hjulkassene er 96,5 cm. I tillegg er det funnet plass til tre skjulte rom under gulvet i bagasjerommet.
Vectra stasjonsvogn er en rommelig, men relativt ordinær stasjonsvogn som gir et solid og sportslig inntrykk. Det gjør ikke dieselmotoren. Det er hyggelig med høyeffektive turbodieselmotorer med finslepen teknikk og lavt forbruk, men 0 - 100 km/t på 17,0 sekunder er svakt. Mesteparten av tiden blir dessuten brukt til å skifte gear; motoren mister mye dreiemoment rett over 2.500 o/min. Det blir antagelig bedre når den samme motoren til neste år blir utstyrt med ladeluftkjøler. Da økes effekten fra 82 til 100 hk. Neste steg på stigen er en tilsvarende 2,2-liters motor med 120 hk.
Stasjonsvognen får i likhet med de andre Vectra-modellene sidekollisjonsputer som mulig ekstrautstyr. Dessuten er forsetene utstyrt med høyderegulering og rattet har både horisontal og vertilkal regulering. Vectra får som 97-modell også trepunkts sikkerhetsbelte på midtplassen i baksetet.
Motorer og utstyrsnivå blir som på Vectra sedan og kombikupé. Pristillegget for stasjonsvogn kontra sedan og kombi er ennå ikke klart, men et tillegg på ca 10.000 kroner må nok påregnes. Det betyr i så tilfelle at billigste versjon av Vectra stasjonsvogn starter på 210.000 kr.
DETTE ER OPEL VECTRA 2.0 DI:
Sylindervolum: 1994 ccm
Boring x slag: 84,0 x 90,0 mm
KW(hk)/omdr: 60(82)/4300
Nm/omdr: 185/1800
Dekk: 185/70R14
Lengde: 449,0 cm
Bredde: 170,7 cm
Høyde: 144,5 cm
Akselavstand: 263,7 cm
Bagasjevolum: 460 l(VDA)
Egenvekt: 1435 kg
Aks. 0 - 100 km/t: 17,0 sek
Toppfart: 170 km/t
Forbruk 90 km/t: 0,42 l/mil
Forbruk by: 0,62 l/mil