I den Vectraen som lanseres i mai/juni har Opel en verdig utfordrer til Passat og Mondeo. Det trenger de, dette er Opels viktigste og første helt nye volummodell på mange år.
PRØVEKJØRT: I den Vectraen som lanseres i mai/juni har Opel en verdig utfordrer til Passat og Mondeo. Det trenger de, dette er Opels viktigste og første helt nye volummodell på mange år.
Selv om den nye Vectraen tvers igjennom er en nykonstruksjon, byr den også på kjente Opel-kvaliteter. Og fra førerplassen vil nok mange, til tross for ny design, kjenne seg igjen. Skarpe linjer preger den nye Vectraen både innvendig og utvendig, og den skiller seg sånn sett fra alle dagens volummodeller fra Opel, og vil bli toneangivende for alle Opels nye modeller i nær fremtid.
På den nye plattformen, som også skal brukes av Saab, får vi allerede til sommeren en femdørs Vectra. Neste år kommer så Vectra stasjonsvogn og Signum, en luksusbil med vekt på komfort i praktisk innpakning. Begge disse får lengre akselavstand enn sedanmodellen. Den avtroppende Vectra har ikke hevdet seg blant de rommeligste i mellomklassen. Det retter Opel på nå. Den nye Vectraen er 10 cm lengre enn forgjengeren, har 6,3 cm lengre akselavstand, er 3,5 cm høyere og 9 cm bredere, og har 51 liter større bagasjerom. Til sammen bidrar dette til at Vectra nå er i nærheten av Passat og Mondeo når det gjelder plass. Førerplassen er gjennomtenkt og elegant, men mangler finesse. Instrumentene er lettleste, og i god Opel-tradisjon – litt kjedelige. Førerplassen er gjennomtenkt både når det gjelder kjørestilling og plassering av brytere, og den gir et mer påkostet inntrykk enn i dagens Vectra. Plassforholdene for de foran er gode, men den brede midtkonsollen er plasskrevende både for sjåfør og passasjer.
Takhøyden i baksetet er bare gjennomsnittlig, men benplassen og kupébredden er god. På grunn av den høye vinduslinjen får du inntrykk av å sitte lavt, og små barn må nok sitte i en ekstra høy barnestol hvis de skal ha sikt ut.
Bedre komfort Opels ingeniører har jobbet målbevisst for å bedre komforten, samtidig som de har anstrengt seg for å gi Vectra sikre og mer sportslige kjøreegenskaper. I lave hastigheter er fjæringskomforten ikke helt topp, og på dårlige bygater med hull og trikkeskinner blir det en del risting. Men når du kommer ut på landeveien og hastigheten passerer 70 km/t, kommer også komforten. Den nye bilen har ikke samme duvende flyten over de store ujevnhetene som forgjengeren, og oppleves om fastere. Det betyr også bedre stabilitet på dårlig vei, men uten at den blir direkte sportslig.
Annonse
Når det gjelder styrefølelse og veikontakt hamler ikke Vectra opp med for eksempel Mondeo, det til tross for at Opel har brukt store ressurser på å utvikle et hjuloppheng og en styring som løfter Vectra opp fra gubbenivået når det gjelder kjørefølelsen. Bakhjulsopphenget er en videreutvikling av det som sitter i dagens modell, men nye støtdempere og fjærer og strammere foringer sørger for bedre kontroll over hjulvinklene ved belastning. Også foran er det brukt kjente løsninger.
Styringen er derimot et klart fremskritt. Den elektriske servopumpen bidrar ikke bare til å spare drivstoff. Elektronikken gjør det mulig å styre servoen slik at den tilpasses både hastighet, rattutslag og motorturtall, på den måten kan en få kvikk styrerespons når kjørestilen krever det, mens en kan få en tyngre og litt satt styring når det er ønskelig. Styreresponsen er god, men kontakten med forhjulene er dårlig, og når du ligger i sving er styrefølelsen dårligere enn forventet.
Åtte kollisjonsputer Det er vanskelig å spare vekt, spesielt når utstyrsnivået og bilens størrelse skal øke. Vectra er tyngre enn forgjengeren, det til tross for større bruk av lettmetall i hjuloppheng og kraftigere stålkvaliteter i karosseriet. Det nye karosseriet er 74 prosent stivere når det gjelder vridning, og 62 prosent stivere når det gjelder bøyning. Samtidig er det også forsterket med tanke på kollisjonssikkerhet. Sikkerhetsutstyret er også på plass, og åtte kollisjonsputer blir standard.
Vectra får i det hele tatt et høyt utstyrsnivå og det er vel neppe noen som tviler på at Opel har fått orden på produksjonen når de ser disse prisene. Dagens Vectra 1,8 Elegance koster 273.500 kroner, den nye vil koste 287.500 kroner, og da får du ikke bare en vesentlig rommeligere og mer komfortabel bil, du får også mer utstyr. Blant annet blir stabilitetskontrollen "ESP plus" standard, dette er en videre utvikling i forhold til det gamle ESP-systemet og bremser opptil tre hjul samtidig for å korrigere for skrens.
Motorprogrammet vil i første omgang omfatte fem motorer. To av dem er 1,8-litere med henholdsvis 110 og 122 hk. Den største bensinmotoren blir en 2,2-liters rekkefirer med 147 hk. Senere, når femdørs GTS-versjon introduseres, vil også en 3,2-liters V-sekser med 211 hk komme. Du vil kunne velge mellom to dieselmotorer, en 2- og en 2,2-liter.
Denne bilen er et betydelig fremskritt i forhold til forgjengeren. Det gjelder ikke bare kjøreopplevelsen, også når det gjelder teknikk og sikkerhet er dette en vesentlig mer moderne bil enn dagens Vectra – men uten at den gir inntrykk av å flytte grenser. Dette er ganske enkelt en god Opel, akkurat det trenger de i Rüsselsheim nå.