-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Opel Zafira 2.2
Med den største motoren blir Zafira en potent familiebil.
Først publisert i BIL 7 - 2001.
Zafira Elegance med 2.2 liter og automatgearkasse rangerer på toppen av Zafira-programmet. Med 147 hk og et dreiemoment på 203 Nm blir familiebilen morsom å kjøre, selv om den ikke blir direkte sportslig. Vi snakker jo her tross alt om en flerbruksbil med et høyt tyngdepunkt.
Med syv personer i en Zafira, og det lille man da får plass til av bagasje, kan det være greit med en kraftig motor hvis man ønsker en akseptabel akselerasjon med automatgearkassen. Forbruket er kanskje noe høyt med 1,3 liter pr mil ved bykjøring, men det er prisen man må betale for denne komforten. Med dette motoralternativet er antispinnsystem standard, men stabilitetskontroll er ekstrautstyr. I en såpass stor bil med så stor motor burde det være standard.
Motor og automatkasse samarbeider mykt og bra uten alt for mye unødvendig sjalting. Den gearer raskt ned, og drar motoren langt på gearene ved sportslig kjøring. Til tross for at det bare er en firetrinns gearkasse ligger turtallet på et behagelig nivå også i 110 på svenske motorveier.
Gearkassen har tre sjalteprogrammer; økonomi, sport og vinter. Når man trykker inn sportknappen gearer gearkassen ned et gear. Vinterprogrammet er tenkt brukt på glatt underlag hvor det er praktisk å kjøre i gang i 2. gear. Gearkassen stilles automatisk i neutral når man bremser og stopper bilen. Når man igjen trår på gassen, stilles den til drive. Dette er drivstoffbesparende ved for eksempel køkjøring.
Noe mer spennende innvendig enn de andre modellene er ikke Elegance. Foruten kjørecomputer, elektrisk drevne vindusheiser både foran og bak, et annet setetrekk og tre ekers skinnratt, er bilen typisk Opel, nesten litt kjedelig. Utvendig skiller Elegance seg ut med forkrommet grill og 15 lettmetallfelger, og den kommer bare med manuelt klimaanlegg.
OPEL ZAFIRA ELEGANCE 2.2 16V AUTOMAT:
Motor: 4-sylindret bensinmotor. Sylindervolum: 2198 ccm. Effekt: 108 kW (147 hk) v/5800 o/min. Dreiemoment: 203 Nm v/4000 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. 4A.
Dekk: 195/65TR15.
Mål: Lengde: 431,7 cm. Bredde: 174,2 cm. Høyde: 168,4 cm. Akselavstand: 269,4 cm. Sporvidde f/b: 147,0/148,7 cm.
Egenvekt m/fører: 1495 kg. Tillatt totalvekt: 2040 kg. Maks vogntogvekt: 3485 kg. Maks tilhengervekt: 1445 kg. Maks taklast: 75 kg.
Bagasjerom: 142 liter/575 liter.
Tankvolum: 58 liter.
Aks. 0 - 100: 11,0 sek
Toppfart: 188 km/t
Forbruk bykjøring: 1,31 l/mil
Forbruk landevei: 0,74 l/mil
Forbruk snitt: 0,95 l/mil
Pris: kr. 342.800,-
Forbruk i følge 93/116/EU.