-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Sensuell Opel
Opel deltar sammen med en rekke andre selskaper i det tyske INVENT-prosjektet. Oppgaven deres er å utvikle en bil som ser, tenker og styrer selv.
- Enkelt forklart kan denne bilen se, tenke og reagere riktig i ulike situasjoner, forklarer Bruno Praunsmändel som er sjef for Opels utvikling av avansert elektronisk utstyr ved det tekniske utviklingssenteret i Rüsselsheim. – Flere sensorer overvåker trafikkbildet i nærheten av bilen. Dataene analyseres av en computer som sender impulser til forskjellige innretninger som for eksempel denne trafikkassistenten.
Systemet anvender videokameraer og lidarsensorer (sensorer som fungerer tilsvarende radar, men som benytter laserstråler i steder for lydbølger). Fordelen med lidarsensorer er at de har omtrent samme rekkevidde som radar, men de dekker et vesentlig bredere synsfelt. De oppdager også forhold som gir redusert sikt, som tåke, regn eller snø.
Undersøkelser tyske ADAC har gjort viser at de daglige bilkøene i Tyskland koster samfunnet 13 millioner bortkastede timer bak rattet, 33 millioner liter drivstoff og er kostnadsberegnet til 250 millioner euro. I tillegg kommer alle påkjørslene som hyppig oppstår når trafikken står.
Trafikkassistenten beregner avstanden til foran- og bakenforliggende bil via sensorer i støtfangere og lykter. Føreren spesifiserer ønsket avstand til foranliggende, og dersom denne setter ned farten, aktiviserer trafikkassistenten bremsene uten at sjåføren selv må gripe inn. Stopper bilen foran, stopper også du. Og når han akselerer følger du etter i trygg avstand. Systemet kobles ut når hastigheten passerer 50 km/t, så det er kun ment for kjøring i kø.
Opel har planer om å sette systemet i serieproduksjon, men det er fortsatt noen år til det blir å finne i en vanlig bil. På sikt skal det også kunne kobles sammen med bilens navigasjonssystem slik at det kan geleide deg ut av et presset område.