-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Dyrkolbotns noble kunstprosjekt på to hjul
Det er alltid noen å ære. På grunn av sykkelens svenske opprinnelse falt det naturlig for Henning H. Dyrkolbotn å kalle den Alfred – med underteksten "A Noble Machine". Du møter både sykkelen og eieren på Oslo Motor Show.
Henning H. Dyrkolbotn gjenkjennes på lang avstand. Ikke bare på grunn av hans særegne motorsykler omgjort til kunstprosjekter, men også på grunn av dressene. Alltid elegant antrukket, men med fargevalg og rutemønstre i stoffet de færre ville våget å vise seg i.
–Antrekkene mine er en del av kunstprosjektet. De skal vekke oppmerksomhet akkurat som syklene, og det hele må henge sammen. Målet mitt med syklene er å bringe undergrunnskulturen inn i det etablerte kunstmiljøet, å skape aksept for å være annerledes, å kunne provosere og engasjere.
Yokohama og San Francisco
I Bergen er den KODE-ansatte med faglig bakgrunn som automatiseringsmekaniker, men til det daglige forvaltningsleder ved KODEs komponisthjem, godt kjent for sine sykler som vekker slik oppsikt at en av dem, Edvard, nå er på vei til utstilling i Yokohama i Japan for deretter å sendes til San Francisco som en del av promoteringen av Grieg Suites sjokolade.
Edvard, syklene har alltid et navn, bygde Henning H. Dyrkolbotn i fjor til ære og i respekt for at det var 175 år siden Edvard Griegs fødsel.
I år er utgangspunktet en svensk sykkel, en 250 kubikk med én sylinder Dyrkolbotn fant på en MC-messe i Bergen på ettervinteren.
– Sykkelen med 11 hk er bygd av Aktiebolaget Nymans Verksteder i Uppsala i 1929 og solgt under slagordet «Den svenske kvalitetssykkelen».
– Den må jeg bare ha
– Da jeg så sykkelen tenkte jeg at den må jeg sikre meg, og jeg visste nøyaktig hva jeg skulle gjøre med den. Etter kjøpet ble sykkelen tatt rett hjem på kjøkkenet hvor forvandlingsprosessen startet.
Til lys fant Dyrkolbotn en sykkellykt fra 1950 årene med dynamo. Lykt til bruk foran og baklykt var ikke en gang pakket ut av originalemballasjen.
«Gullkjede» kan jo kjøpes i metervis, så det måtte jo sykkelen ha for å hente opp fargen fra stripene på bensintanken, girknotten ble byttet ut med en vannkran i akkurat passe gripestørrelse, bakre del av eksospotten har opphav som høyglanspolert cocktailshaker og innsuget plukket Dyrkolbotn opp som blomstervase hos Fretex.
Korket endene på styret
For å toppe dette plukket Dyrkolbotn opp et tøft styre på Biltema og plugget endene på det med to champagnekorker.
Det er alltid et glimt av humor i syklene til Dyrkolbotn.
Navnet Alfred er naturligvis ikke tilfeldig valgt på en såpass «noble machine» som dette tross alt er.
– Og sykkelen er kjørbar?
– Javisst. Teknikken virker som den skal, men jeg har ikke kjørt den ennå. Den var først ferdig natt til torsdag. Jeg har fra forrige eier at sykkelen med toppfart rundt 120 km/t skal være redselsfull å kjøre.
Mer tid enn penger
– Dette er et prosjekt jeg ikke har brukt så mange penger på, men desto flere timer til å pønske ut løsningene.
For to år siden stilte Dyrkolbotn på OMS med Skriket, altså Munchs «Skriket», naturlig plassert på tanken. Og for å minne publikum om sykkelens britiske opphav, så tversoversløyfen ut som om den var brettet av Union Jack.
I år er dressen i en blåfarge nær opp til de svenske flaggets grunnfarge. Oslo Motor Shows gulfargede logo representerer den andre fargen i nabolandets flagg. Sånn bør det være på Oslo Motor Show.