X5 V12"Le Mans» Foto: BMW.

X5 V12"Le Mans» Foto: BMW.

7-serie E32 Goldfish V16. (Foto: BMW)

7-serie E32 Goldfish V16. (Foto: BMW)

7-serie E32 Goldfish V16. (Foto: BMW)

7-serie E32 Goldfish V16. (Foto: BMW)

7-serie E32 Goldfish V16. (Foto: BMW)

7-serie E32 Goldfish V16. (Foto: BMW)

7-serie E32 Goldfish V16. (Foto: BMW)

7-serie E32 Goldfish V16. (Foto: BMW)

7-serie E32 Goldfish V16. (Foto: BMW)

Se bilene BMW droppet på Oslo Motor Show

Noen bilprosjekter blir så voldsomme at de bikker over, og derfor legges bort. BMW X5 V12 LM og 7-serie "Goldfish" med V16-motor er to slike. Men du finner dem på Oslo Motor Show.

Publisert Sist oppdatert

For 20 år siden var BMW X5 akkurat lansert som merkets første SUV. Men hvor sportslig kunne et høybygg som X5 være målt mot BMWs image?

Det skulle i hvert fall ikke BMW ha sittende på seg at deres SUV-er ikke levde opp til den sportslige profilen BMW hadde brukt tiår på å bygge inn i sine biler.

Le Mans X5
Det er her X5 V12 «Le Mans» gjør sin debut i år 2000 som den mest kraftfulle X5 som noen gang er bygget.

Utgangspunktet er den 700 hk kraftige V12 sugemotoren LMR fra en vinnerbil på Le Mans i 1999. Etter at motor var på plass, girkasse og annet tilbehør tilpasset inkludert fjæring og demping, bar det ut på Nordsløyfa på Nürburgring med Hans-Joachim Stuck bak rattet. Etter litt oppvarming presset Stuck rundetiden ned til 7:52. Ingen hadde til da kjørt raskere med en SUV på Nordsløyfa.

Selv i dag er tiden bare 10 sekunder bak superraske og svært sportslige Porsche Taycan.

Goldfish
Den siste av de fire godbitene fra BMW-museet på årets Oslo Motor Show er, E32 Goldfish V16. Det ble kun med den ene bilen.

Til andre generasjon av 7-serien hadde BMW utviklet en 12-sylindret motor, men det stoppet ikke der. For i all hemmelighet hadde motorutviklerne tatt fram en med hele 16 sylindre i V-form. Hensikten var naturligvis å overgå konkurrentene.

Basis var M70 (V12) som ble utvidet med fire sylindere. Men det gjorde motoren såpass lang at den ikke fikk plass i motorrommet på 7-serien uten omfattende ombygginger.

Radiator i bagasjerommet
Resultatet ble å ta ut radiatoren og plassere den i bagasjerommet. For å skaffe nok kjøleluft skar utviklerne ut åpninger på bakskjermene hvor kjøleluften ble ledet inn. Vakkert var det ikke på luksusbilen, men det fungerte. Den varme luften ble så ført ut gjennom ny grill mellom baklyktene.

For å håndtere kreftene på 408 hk og 625 Nm i moment byttet BMW ut den automatiske firetrinnskassen med en manuell med seks trinn som tok bilen til 100 på rundt seks sekunder og til toppfart på 280 km/t.

Naturligvis er «Goldfish» et scoop for motorinteresserte og at den står på Oslo Motor Show skyldes kun gode kontakter. Sist gang bilen ble stilt ut var på Techno Classica i Essen i 2017.

Powered by Labrador CMS