-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Audis berømte R18 inn-tar Norge i Lego-format
Oslo Motor Show får selebert besøk av R18, Audis berømte Le Mans-bil. Til forskjell fra originalen er denne bygd av Lego, men i full størrelse.
Tom Kristensen, Audi og Lego hører sammen. Danske Tom Kristensen er ikke bare tidenes mestvinnende på Le Mans med seks seirer på rad og totalt ni førsteplasser, siste gang var i 2013.
I 2013 kjørte Kristensen og teamet hans Audi R18, en dieselhybrid med 3,7 liters V8 turbo dieselmotor, 530 hk på bakakselen og 100 elektriske hk på forakselen.
Lego har i mange år arbeidet tett med flere bilprodusenter og særlig VW-konsernet. Etter først å ha brukt 400.000 byggeklosser for å ta fram en Lamborghini Sian i full størrelse, falt det helt naturlig å fortsette med bilen til Danmarks idrettshelt fra Hobro på Jylland.
Utvikling og Lego-bygging av R18 står Caspar Bennedsen og hans firma Brick Works for. Men der Audi brukte 30 måneder på å utvikle originalen, tok det Brick-teamet bare 295 timer å ta fram Lego-varianten.
Til gjengjeld gikk det med hele 500.000 klosser og tok 1150 timer for åtte modellbyggere å sette det hele sammen til en så naturtro kopi som mulig. Tom Kristensen overvåket hele byggeprosessen.
Og naturligvis er kopien eksakt like stor som originalen: 465 cm lang, 200 cm bred og 103 cm høy. Men der originalen i race-klar tilstand veier 915 kg, har Lego klart å presse vekten på den Billund-baserte varianten ned til 815 kg.
Til forskjell fra den tyskbygde racingbilen som tar til 100 km/t på to sekunder, står Legos variant ganske stille.
Audi/Lego R18 ble 16. september avduket på Classic Race i Århus. Der stod den sammen med originalen. Oslo Motor Show vil være første internasjonale stoppested for Audi R18 Lego.