-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Oslo Motor Show
To sensasjonelle legender - fredag klokka 11.00!
Jeg hater å kalle levende folk legender. Harald Huysman, i forbindelse med Porsche 962, er imidlertid en legende. På åpningsdagen til OMS skal han få møte en slik bil igjen. Men ikke en han har kjørt, denne er ny og norskbygget, og blir en magnet på Oslo Motor Show.
Husker du Porsche 917-replicaen som debuterte på Oslo Motor Show i fjor? Den gateregistrerte, norskregistrerte superbilen i korrekte Gulf farger som Knut Markegård hadde brukte ganske mange år på å bygge og få godkjent.
En bil Magnus Walker senere har gjort verdensberømt ved å legge ut en million utrolige timer av denne bilen med Walker bak rattet på trange vestlandsveier i en aldeles ubegripelig vakker norsk natur.
Vi har en liknende debutant på Oslo Motor Show i år. Og på åpningsdagen, fredag, skal den storlanseres klokken 11. (Du finner den nær vandrehallen i Hall D.)
Bilen er en reproduksjon av en Kremer Porsche 962C – biler som vant mer og større enn Porsche en periode og biler som, kuriøst nok, aldri hadde vært innom Porsches racing-avdeling i Weissach.
Privat racer
Dette var private racere, chassiset var mer sofistikert enn Porsches egne, men det hører med til historien at brødrene Kremer hentet mange deler ut av Weissach for å komme frem til sin egen vinner-oppskrift.
Hvis du er interessert er jeg sikker på at hr. Wiki kan fortelle deg hvor mange Gruppe C- og Gruppe 5-løp Kremers biler vant – og her snakker vi om virkelige racere.
Wiki kan også fortelle deg om Walter Brun og Brun Motorsport, men kan nok ikke fortelle deg om hvorfor Bruns private 962 ikke vant like meget som Kremers.
Det kan nok derimot Harald Huysman – du kan spørre ham på standen til Vidar Frogner i morgen. Hydro-bilen som skrev et stort kapittel i norskrelatert racinghistorie var en Brun Porsche og ble kjørt av ham rundt 90-tallet.
Norskbygget
Det er på den standen den nye 962 Evo skal avdukes av Harald, og det er der vi snakker et nytt kapittel i norsk hjemmesnekring på høyeste nivå.
Historien er at en herre med spesielle interesser, men ikke nok stayer-evne, sakte og sikkert samlet opp deler til en gammel Kremer 962.
Til sist ble det hele kjøpt opp av Vidar Frogner – ikke helt ukjent på Rudskogen i de øverste klassene – som bestemte seg for at dette er landeveisbil-prosjektet sitt det.
La oss håpe hele historien kan fortelles en gang, men den er fire – fem år lang, med mange side- og blindveier, men med opprinnelsen og originalitet som en viktig faktor under hele byggingen.
– Jeg har fremdeles det originale chassiset, forteller Frogner, og pluggen som karosseriet er støpt på er ikke en computergenerert form skapt av scanning. Her han man brukt så mange av de originale karosseribitene som mulig og bygget opp en støpeform.
(Saken fortsetter etter galleriet)
Så hører det også med til historien at støpingen har skjedd i Sverige, og at overflaten – slik den fremstår i dag (det vil si ‘perfekt’ pluss 20 %) er utført av den samme som har lakket noen av Königseggs høydepunkter.
Hvor mange ganger denne har vært over grensen var det ingen som umiddelbart kunne fortelle meg.
Gode hjelpere
Selvfølgelig er ikke dette et enmanns arbeide – det har vært mange gode hjelpere underveis, og de vil nok dukke opp når den ordentlige historien skal skrives – i mellomtiden finner du dem diskret listet på kanalen under døren.
Dessuten kan jeg nå regne meg selv som en i den utrettelige gjengen som til slutt fikk det hele på plass. I 20 minutter dro jeg og to andre denne bilen – og brede racingdekk har friksjon, jeg lover – fra losseplass til den andre enden av en kjempehall.
At jeg ikke viser deg bilder av bilen nå, skyldes bare at Vidar håpet å kunne vente med fremvisning til den store anledningen. (Vi får se om andre er like lojale).
Men et lite bilde av en detalj eller to skal du få her, pluss noen tegninger for virkelig å gi deg et innrykk av hva vi snakker om.
Klar til bruk
Bilen er kjørbar nå, motoren er bremset og alt er på plass. Men den skal ikke fyres opp på messen, og noen kjøring blir det heller ikke på en stund.
Selv om bilen er bygget opp med tett kontakt til selvbyggergruppa i Vegvesenet, er den enda ikke endelig godkjent og – som Vidar sier – alle som har gjort dette noen ganger, vet at det alltid kan komme opp noen merkverdigheter på tampen.
Men bilen står der – og er du der fredag klokken 11 kan du se de to legendene sammen.