Oslo Motor Show

66 gode grunner til å besøke Oslo Motor Show

Det som skulle blitt en kjapp tur for å sjekke innflyttingen til Oslo Motorshow ble nesten hele dagen. Når en femdel av utstillingen (det var det som var ferdig) tar så mye tid, hvor fascinerende blir det ikke da, når alt er på plass. Her skal du få noen glimt av hva du kan få oppleve de neste tre dagene.

Publisert Sist oppdatert

Jeg aner nesten ikke hvor jeg skal begynne.

Hos Maserati-klubben kanskje. Hver gang jeg besøkte Maserati-fabrikken, var det et eller annet av det vi hadde avtalt som ikke var klart. Alltid. På Oslo Motor Show, dagen før dagen, hadde Maserati-folkene alt på plass.

Bortsett fra én bil – men den var også under full kontroll.

Du har fått høre at det vil bli en fantastisk Lamborghini-parade på utstillingen. Jeg lover – Maserati-presentasjonen er nesten enda fantastiskere – aldri har du sett en slik samling trident-biler i Norge. Fra 1963-modell til neste års.

Og hver bil med sin historie. Og hver eier med enda flere historier.

Losseproblem

Sa jeg full kontroll? Det hadde de ikke da de skulle losse McLaren F1-bilen.

Transportøren som er en garvet rev i milliondollarsbilforflyttingsbransjen hadde gjort klar bilen og sto og styrte baklemmen da oljen sprutet. Hydraulikken hadde gått til Bloksberg og du løfter ikke en slik bil av med en gaffeltruck, liksom.

Messegeneral Tommy Larssen forteller at han sto der med panikk og forsøkte å tenke på om han kunne få tak i en annen bil med en halv times varsel eller om de skulle dra av kapellet og kjøre hele lastebilen med McLaren-bilen på planet og vise frem det.

Men, som Tommy sa, når man er omgitt av Sportsvognklubb og Gatebil og veteranbilfolk, da er ikke løsningsorientert et fremmedord. Det er ganske enkelt noe du lever.

En original, smart løsning ble presentert og praktisert og bilen er på plass.

Chassis 47 forresten – a pro pos Elon Musk bilen fra BilNorge.no i går

Attraksjonsmester

Eller jeg får hente frem Trond Hylle igjen. Tommy kaller ham sin høyre hånd. Noen ganger, har jeg følelsen av, er han begge Tommys hender, og noen av føttene hans også.

Trond har egentlig ansvaret for det jeg kaller hovedattraksjonene. Alle hverdagsbilene – alle de bilene som fedre peker på når de drar rundt på ungene på denne utstillingen og forteller at sånn bil hadde onkel Knut, eller i en sånn bil kastet jeg opp hele veien til Drøbak.

Men samtidig som jeg har inntrykk av at han har kontroll på alt som skjer, er det altså han som sørger for at vanlige folk (stort sett) får vise frem bilen de er glad i.

(Saken fortsetter etter bildegalleriet)

Forsmak på Oslo Motor Show - Foto: Jon Winding-Sørensen
Forsmak på Oslo Motor Show - Foto: Jon Winding-Sørensen
Forsmak på Oslo Motor Show - Foto: Jon Winding-Sørensen
Forsmak på Oslo Motor Show - Foto: Jon Winding-Sørensen
Forsmak på Oslo Motor Show - Foto: Jon Winding-Sørensen
Forsmak på Oslo Motor Show - Foto: Jon Winding-Sørensen
Forsmak på Oslo Motor Show - Foto: Jon Winding-Sørensen
Forsmak på Oslo Motor Show - Foto: Jon Winding-Sørensen
Forsmak på Oslo Motor Show - Foto: Jon Winding-Sørensen
Forsmak på Oslo Motor Show - Foto: Jon Winding-Sørensen
Forsmak på Oslo Motor Show - Foto: Jon Winding-Sørensen
Forsmak på Oslo Motor Show - Foto: Jon Winding-Sørensen
Forsmak på Oslo Motor Show - Foto: Jon Winding-Sørensen
Forsmak på Oslo Motor Show - Foto: Jon Winding-Sørensen
Forsmak på Oslo Motor Show - Foto: Jon Winding-Sørensen
Forsmak på Oslo Motor Show - Foto: Jon Winding-Sørensen
Forsmak på Oslo Motor Show - Foto: Jon Winding-Sørensen
Forsmak på Oslo Motor Show - Foto: Jon Winding-Sørensen
Forsmak på Oslo Motor Show - Foto: Jon Winding-Sørensen
Forsmak på Oslo Motor Show - Foto: Jon Winding-Sørensen
Forsmak på Oslo Motor Show - Foto: Jon Winding-Sørensen
Forsmak på Oslo Motor Show - Foto: Jon Winding-Sørensen
Forsmak på Oslo Motor Show - Foto: Jon Winding-Sørensen
Forsmak på Oslo Motor Show - Foto: Jon Winding-Sørensen
Forsmak på Oslo Motor Show - Foto: Jon Winding-Sørensen
Forsmak på Oslo Motor Show - Foto: Jon Winding-Sørensen
Forsmak på Oslo Motor Show - Foto: Jon Winding-Sørensen
Forsmak på Oslo Motor Show - Foto: Jon Winding-Sørensen
Forsmak på Oslo Motor Show - Foto: Jon Winding-Sørensen
Forsmak på Oslo Motor Show - Foto: Jon Winding-Sørensen
Forsmak på Oslo Motor Show - Foto: Jon Winding-Sørensen
Forsmak på Oslo Motor Show - Foto: Jon Winding-Sørensen
Forsmak på Oslo Motor Show - Foto: Jon Winding-Sørensen
Forsmak på Oslo Motor Show - Foto: Jon Winding-Sørensen
Forsmak på Oslo Motor Show - Foto: Jon Winding-Sørensen
Forsmak på Oslo Motor Show - Foto: Jon Winding-Sørensen
Forsmak på Oslo Motor Show - Foto: Jon Winding-Sørensen
Forsmak på Oslo Motor Show - Foto: Jon Winding-Sørensen
Forsmak på Oslo Motor Show - Foto: Jon Winding-Sørensen
Forsmak på Oslo Motor Show - Foto: Jon Winding-Sørensen
Forsmak på Oslo Motor Show - Foto: Jon Winding-Sørensen
Forsmak på Oslo Motor Show - Foto: Jon Winding-Sørensen
Forsmak på Oslo Motor Show - Foto: Jon Winding-Sørensen
Forsmak på Oslo Motor Show - Foto: Jon Winding-Sørensen
Forsmak på Oslo Motor Show - Foto: Jon Winding-Sørensen
Forsmak på Oslo Motor Show - Foto: Jon Winding-Sørensen
Forsmak på Oslo Motor Show - Foto: Jon Winding-Sørensen
Forsmak på Oslo Motor Show - Foto: Jon Winding-Sørensen
Forsmak på Oslo Motor Show - Foto: Jon Winding-Sørensen
Forsmak på Oslo Motor Show - Foto: Jon Winding-Sørensen
Forsmak på Oslo Motor Show - Foto: Jon Winding-Sørensen
Forsmak på Oslo Motor Show - Foto: Jon Winding-Sørensen
Forsmak på Oslo Motor Show - Foto: Jon Winding-Sørensen
Forsmak på Oslo Motor Show - Foto: Jon Winding-Sørensen
Forsmak på Oslo Motor Show - Foto: Jon Winding-Sørensen
Forsmak på Oslo Motor Show - Foto: Jon Winding-Sørensen
Forsmak på Oslo Motor Show - Foto: Jon Winding-Sørensen
Forsmak på Oslo Motor Show - Foto: Jon Winding-Sørensen
Forsmak på Oslo Motor Show - Foto: Jon Winding-Sørensen
Forsmak på Oslo Motor Show - Foto: Jon Winding-Sørensen
Forsmak på Oslo Motor Show - Foto: Jon Winding-Sørensen
Forsmak på Oslo Motor Show - Foto: Jon Winding-Sørensen
Forsmak på Oslo Motor Show - Foto: Jon Winding-Sørensen
Forsmak på Oslo Motor Show - Foto: Jon Winding-Sørensen
Forsmak på Oslo Motor Show - Foto: Jon Winding-Sørensen
Forsmak på Oslo Motor Show - Foto: Jon Winding-Sørensen

Og nå har han utvidet rammene. I tillegg til rene standardbiler har han hentet inn noen med sportslige tendenser, noen som er breddet, noen som er stylet, en egen rekke viser Volkswagen Transportere fra T1 til T4 – i tillegg til den klassiske youngtimerne som vi har pleid å dåne over.

Som han sier: han har utviklet konseptet litt – og det er da ikke nytt at folk modifiserte sine biler i gamle dager heller. Disse bilene er like originale som de som er «originale».

Bravo, sier jeg.

Når skal denne delen av Showet fylle Hall A, slik at alle som skal se på rattkunstneri i bakgården får med seg disse på vei ut eller inn.

Nostalgi hos NVK

Eller ta deg en tur til Norsk Veteranvogn Klubb og be om å få en titt i bagasjerommet til Renault 16-bilen som står der. På klubbens stand er det mengder av gammelt stash, slikt som skaper miljø. Det meste kom fra denne Renaulten, men det var nok ikke plass nok. Langt fra alt var brukt da jeg tittet bak i bilen.

Der vil du blant annet finne eksotiske utgaver av Norsk Dameblad, du vil finne 30 år gamle selters-flasker med intakt crown kork og du vil finne en Kurer radio – men det er ikke den som er sentrum for oppmerksomheten. Det er futteralet. Det ekte Oslo-futteralet i tidsriktig skai – åpenbart en meget sjelden transportemballasje for dette klassiske radioapparatet.

Og her er jeg igjen inne på noe av det sentrale med denne utstillingen. Alt du ser har en historie, og som regel er det noen i nærheten som kan fortelle historien – og vel så det.

Sørg for eksempel for å få historien om det «rosemalte» 2 CV-vraket (juvel vil nå jeg kalle det) som står hos Norsk Veimuseum. Eller snakk med Vidar Frogner (ikke helt ukjent fra kjør-fort-avdelingen) om hans fire-fem-års prosjekt. En selvbygde Kremer-Porsche 962 for landeveisbruk.

Mil etter mil

Eller – hvis du kan – få med historien om da mine gode venner i Finansavisen Motor dro ut på skauen i den Unimogen som står på messa. Ifølge dem selv er den øvelsen nå på topp-fem av det de har opplevd.

Nå har jeg ikke hørt pod kasten deres fra denne turen ennå – «Mil etter Mil» heter den, det er sannsynlig at de snakker helt sant der – så derfor lurer jeg på hvor høyt på lista det kommer neste gang de reiser ut med Unimogen og kommer litt lenger enn gjeldende rekord: ti meter i gjørma.

Det er som vanlig så mange gode historier på et Oslo Motor Show, og som regel fortalt med en språksans og ordforråd som gjør at jeg alltid lurer på hvor vår tids Asbjørnsen og Moe har gjemt seg. Folk som reiste rundt og samlet opp norske folketradisjoner for at ettertiden også skulle få glede av det!

Men noen av disse historiene skal jeg love at du vil få på BilNorge.no eller i BiLAutofil – riktignok i en fattigere språkdrakt, men noe av essensen skal jeg klare å beholde.

Du får allerede nå et forsiktig bilde av hva som blir vist, ved å titte på disse fotografiene. Men her får du ikke med deg historiene eller miljøet – da må du nok møte opp selv.

Showet åpner hver dag, fredag, lørdag og søndag, kl. 10.00 og holder åpent til kl. 19, bortsett fra søndag, da stenger det kl. 17.00. Varemessa het det i gamle dager, nå NOVA Spektrum, men fremdeles Lillestrøm med togstasjonen (anbefales) rett rundt hjørnet.

Powered by Labrador CMS