-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Café-racernes tid
Motorsykler er en naturlig del av Oslo Motor Show, og i år er det café-racerne som får ekstra oppmerksomhet.
Begrepet café-racer dukket opp i Storbritannia på 50-tallet, en tid hvor mange fortsatt ikke hadde råd til egen bil, men likevel ville komme seg fort fra A til B. Gjennom tiårene har statusen til café-racerne endret seg, fra å bli sett på som "wannabe" Isle of Man-racer på 70-tallet til å få en slags revolusjon de siste årene som ultraurbane doninger brukt til det de opprinnelig var tenkt til: Å kjøre fra café til café med i byen.
- Café-racere har jo fått en ny boost blant byfolket, sier messegeneral Tommy Larssen ved Oslo Motor Show.
- Flere og flere fabrikanter går tilbake til røttene og bygger nye café-racere, sier Thomas Winther.
Det er bare å se på utvalget som har dukket opp blant helt nye sykler også. Sykler som Ducati Scrambler, BMW nineT og Yamaha XRS900 Abarth, for eksempel.
Winther er mannen bak Facebook-gruppen Norwegian Cafe Racer & Custom Builds, og det er disse om har fått oppdrag av Larssen til å stille med sykler nok til nesten 250 kvadrameter messegulv.
Mye av café-racer-kulturen dreier seg om ombygging og selvbygging, og det er dette som skal hylles på Oslo Motor Show.
- Alt vi skal stille ut er custombygg, sier Winther.
- Og det blir et stort spenn blant syklene. Noen klipper opp gamle skinnsofaer for å lage sal, og legger kanskje ti-femten tusen i en sykkel – mens andre bruker flere hundre tusen kroner, sier han.
Fra 1000 til 5000
At café-racer-kulturen har vokst i Norge er det ingen tvil om. Winther tok over Facebook-gruppen for noen år siden, da driverne ikke ønsket holde på lenger. Da hadde de rundt 1000 medlemmer. Nå teller de godt over 5000, og øker stadig.
- Hvordan klarer man velge ut sykler fra 5000 medlemmer?
- Vi har fått mange forespørsler, men kommer til å plukke de som er tro til stilen. Det nytter ikke å sette på et nytt styre på en standardsykkel og si at det er en "custom", forklarer Winther.
- Men vi vil ikke ha bare utstillingssykler, vi skal vise brukssykler også, for å vise bredden.
Mye av grunnen til at café-racerne fenger sånn er ifølge Winther det relativt lave terskelen til motorsykkellivet.
- Det er en billig inngangsbillett. Selve sykkelen trenger ikke koste mange tusen, og så koster man på den det man ønsker.
Også blant eierne er det stort spenn, mener Winther.
- Noen lærer ved å se videoer på YouTube, andre har dreiebenker hjemme og lager alt selv, sier han.
- Det er mye variasjon og det er det som er så gøy!