Ford Capri er ikke lansert i Norge, men nå kan du se den på Oslo Motor Show.

Møt Ford Capri på Oslo Motor Show

Er dette Fords neste storselger?

Planen var å lansere Capri på Oslo Motor Show. Så ble den trukket. Ford i Europa sa det ikke var mulig. Men bilen er likevel der, og snakker du pent med Ford så får du deg muligens en liten prøvetur.

Publisert Sist oppdatert

Fords seneste nyhet, den kupeinspirerte SUV-en Capri, var tenkt Norges-lansert på det pågående Oslo Motor Show på Lillestrøm. Capri er sammen med nylig introdusert Explorer tiltenkt rollen å gjøre Ford til en av landets store elbilleverandører og overta der Mustang Mach-E er på vei ned.

Siden lanseringen er det registrert nær 16.000 Mustang Mach-E.

Nei ble til ja

Men for bare uker siden sa Ford at på grunn av andre arrangementer i Europa var ikke lansering på OMS mulig å få til. Stor var derfor overraskelsen da det under riggedagen til OMS plutselig sto to Capri utenfor hallene på Lillestrøm, og noen timer senere sto en av dem inne på Fords stand.

Hva har så navnet Capri med en elektrisk SUV å gjøre? Akkurat like lite som Mustang Mach-E har med Mustang. Kun sidevinduet bak bakdørene hinter til «OBOS-Mustangen» produsert i 1,9 millioner eksemplarer over 18 år - fra 1968 til 1986. Men hvorfor så lik Polestar 2 bakfra?

Kupevarianten av Explorer

Capri er en kupeliknende variant av SUV-en Explorer, og bygges i likhet med Explorer på VW-konsernets MEB-plattform. Selv om Ford produserer både Explorer og Capri selv, er så godt som all teknikk identisk med storselgeren VW ID.4. Det betyr igjen bakhjulsdrift i basisversjonene med AWD som tilvalg. Budsjettutgaven med 170 hk motor leveres med batteripakke på 52 kWt, mens motoreffekten øker til 286 hk når batteripakken økes til 77 kWt. Med AWD og 340 hk leverer batteripakken 79 kWt. Største batteripakke og bakhjulsdrift antyder rekkevidde over 600 km. 

Mer bagasjeplass

Capri skilles fra Explorer ved å være 16 cm lengre, det vil si 4,63 meter lang. Fetteren VW ID.4 befinner seg størrelsesmessig mellom Explorer og Capri. Men fordi akselavstanden er identisk på Explorer og Capri, er det først og fremst bagasjeplassen som øker – fra 465 til 567 liter og fra 1.455 til 1.505 liter med bakseteryggene lagt ned.

Ekstra bagasjeplass og et i manges øyne tøffere navn i fronten og på hekkluka prises til nær 30.000 kroner ekstra målt mot tilsvarende Explorer. Capri prisstarter på 417.800 kroner før frakt/levering, men inkludert fem års fri service.

De første eksemplarene av Ford Capri er nå i Norge.
Her er det flere likhetstrekk fra Polestar 2 enn fra den originale Capri.
Diskret navn i fronten.
Bakre vindu er eneste hintet til opprinnelig Capri.
Identisk interiør med Explorer.
Bagasjerommet i Capri er drøyt 100 liter større enn i Explorer.
Capri og Explorer har samme førermiljø.
Smart med skjerm som låser av rommet bak når bilen låses.
Lydplanke fra B&O.
Seteløsning hentet fra fetteren.
Smart med spyler på ryggekameraet.
Lydvolumstyring også som hos VW.
Girvelger a la VW.
Ford har adoptert det håpløse med tre knapper for å åpne fire vinduer.
Powered by Labrador CMS