-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Ford Coupé på egne hjul
Oslo Motor Show er full av de nydeligste metallskulpturer på hjul. Ikke alle lever slik de egentlig var skapt for å leve. Men mange kjøres mye på egne hjul. Vi har valgt ut en Ford Coupé som representant for de brukbare.
Man kan kanskje forstå at når du etter 14 år endelig har fullført det mest skinnende, blanke, krommede vidunderet du har drømt om i hele ditt liv, så er du litt forsiktig med å la det blande seg med mer vulgære deltakere i det vanlige trafikkbildet.
Jeg aner ikke hvordan de andre bilene du ser her har levd de siste ukene, om de har vært fraktet i polstrede silketrukne trailere eller om de har forsert seg frem gjennom vanlig eksos og steinsprut. Og egentlig er det ikke viktig heller, bortsett fra at jeg er veldig glad i alt som tar seg frem på egne hjul.
Terje Fjellhaug er en som også har det på den måten. «En nydelig skapning som denne skal ikke stå innelåst bak en garasjedør» er hans tydelige holdning.
Og han praktiserer det også.
Denne skjermløse bilen kunne en overrasket befolkning observere på veien mellom Bamble og Lillestrøm for bare et par døgns tid siden.
Fjellhaug har bygd en og annen bil før han. Han har blant annet vært innom 17 Willys-biler, men nå er det altså en ’33 Ford Coupé – opprinnelig med et ikke spesielt vellykket 80-talls chopper-utseende som han hentet hjem fra USA.
Han har gjort masse, også mekanisk («nå jobber vel girkassa sammen med den femte motoren») og det har vært flere forstillinger innom.
Men hvis dette antyder problemer, så ser det ikke ut at den slags biter på sånne folk. Spør hvor langt bilen har gått og du får som svar noe i retning av «jeg tror det er fem sett dekk………. foran selvfølgelig». Dekkene bak er nok en forbruksartikkel i en helt annen skala. «Blir du ikke litt redd når du gir gass, er det for få hester i bilen din» er et av sannhetsordene.
Bakhjulene har forresten god norsk historie. Halibrandfelgene, 15 x 5,5, tilhørte opprinnelig Ludvig Bjørnstads Headache fra 70-tallet. Han kan peke på andre komponenter med historisk sus også. «Og girspakknotten er et motorsagstempel jeg hadde på min første amerikanske bil i 1989 – og den har fulgt meg siden».
Utstillingen har mengde av eksempel på godt håndverk, som denne bilen. Men jeg er ikke sikker på at alle er like registrert og gatebrukt med et så stort smil som denne.
Så la oss utbringe en virtuell skål for Terje Fjellhaug og alle som praktiserer praktisk bruk, slik som han gjør.
BilNorge.no er til stede på Oslo Motor Show, og alle våre saker herfra finner du her!