Motor-moro i bakgården på Oslo Motor Show
Foto: Odd Erik Skavold Lystad
Motor-moro i bakgården på Oslo Motor Show
Foto: Odd Erik Skavold Lystad
Motor-moro i bakgården på Oslo Motor Show
Foto: Odd Erik Skavold Lystad
Motor-moro i bakgården på Oslo Motor Show
Foto: Odd Erik Skavold Lystad
Motor-moro i bakgården på Oslo Motor Show
Foto: Odd Erik Skavold Lystad
Motor-moro i bakgården på Oslo Motor Show
Foto: Odd Erik Skavold Lystad
Motor-moro i bakgården på Oslo Motor Show
Foto: Odd Erik Skavold Lystad
Motor-moro i bakgården på Oslo Motor Show
Foto: Odd Erik Skavold Lystad
Motor-moro i bakgården på Oslo Motor Show
Foto: Odd Erik Skavold Lystad
Motor-moro i bakgården på Oslo Motor Show
Foto: Odd Erik Skavold Lystad
Motor-moro i bakgården på Oslo Motor Show
Foto: Odd Erik Skavold Lystad
Motor-moro i bakgården på Oslo Motor Show
Foto: Odd Erik Skavold Lystad
Motor-moro i bakgården på Oslo Motor Show
Foto: Odd Erik Skavold Lystad
Motor-moro i bakgården på Oslo Motor Show
Foto: Odd Erik Skavold Lystad
Motor-moro i bakgården på Oslo Motor Show
Foto: Odd Erik Skavold Lystad
Motor-moro i bakgården på Oslo Motor Show
Foto: Odd Erik Skavold Lystad
Motor-moro i bakgården på Oslo Motor Show
Foto: Odd Erik Skavold Lystad

Fullt trøkk i bakgården

Skal du få med deg den mest bevegelige delen av Oslo Motor Show er det i bakgården det skjer.

Publisert Sist oppdatert

Genseren min lukter dekkrøyk, og jeg tror den kommer til å gjøre det resten av dagen.

For det spares ikke på kruttet i bakgården på Oslo Motor Show, hvor en rekke forskjellige kjøretøy får utfolde seg nærmest fritt.

Og det som imponerte de fleste var nok drifting-showet. Den åletrange banen mellom høyballene bak messehall B gir ved første øyekast ikke inntrykk av at dette blir bra drifting.

Men det er helt til du ser det dra i gang.

Fra brekket slippes og helt til siste sving er det et raskt minutt av sammenhengende røyklegging av hele Lillestrøm. Marginene er syltynne, og en og annen gang går det ille også, med biler stående plutselig på tvers.

Det er ikke alltid lett å se hva som har skjedd i all røyken, og førerne skal være ekstremt konsentrert på denne banen.

Og når vi snakker om drifting, to av bilene som deltok i Børning 2, Sciroccoen og E30-en, deltar også i bakgården med vanvittig show-faktor.

Bare den Sciroccoen til Kenneth Alm er alene verdt turen ut.

Men det skjer mye mer der også.

Marcus Påverud, som nylig har fått en helt ny Honda Civic til touring-kjøring neste år, må dessverre la nybilen stå parkert – men i setet på en gokart får han virkelig vist bilkjøring «back to basic».

Tohjulingene er representert i alle størrelsesklasser – fra lomme-mopeder, til super-motards.

Shortcar er representert med både 250- og 600-kubikkere, hvor sistnevnte drar på både bakhjul og ligger på to i svingen.

I tillegg kjøres det offisielle rallysprint-løp i bakgården, før dagen i dag avrundes med dragracing.

Og fikk du ikke tid til å stikke ut i bakgården i dag, fortvil ikke; det skal kjøres mye i morgen også.

Ta på deg jakka (det er ikke kjempevarmt), og forbered deg på at den kommer til å lukte dekkrøyk noen timer etterpå.

Det er det verdt.

BilNorge.no er til stede på Oslo Motor Show, og alle våre saker herfra finner du her!

Powered by Labrador CMS