-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Superbiler på OMS
Også i år krydrer investoren Arne Fredly Oslo Motor Show med supersportsbiler få har hørt om og som aldri før er vist i Norge.
Det er blitt en vane for Oslo Motor Show å «låne» supersportsbiler som trekkplaster fra Monaco-baserte Arne Fredlys samling.
Ingen nordmann er i nærheten av å ha en like omfattende superbilpark. For to år siden stilte han på OMS med McLaren P1 GTR, i fjor med Bugatti Chiron, sistnevnte verd anslagsvis 40 millioner kroner på det internasjonale markedet.
Tar like godt med to
I år tar Fredly like godt med seg to superbiler til Lillestrøm: McLaren Senna og Aston Martin Vanquish Zagato Speedster. Førstnevnte med en V8-motor på 800 hk pakket rett bak ryggen på fører og passasjer for å gi optimal vektfordeling og maksimalt grep når det sprintes til 100 km/t på 2,7 sekunder, til 200 km/t på 6,8 sekunder og til 300 km/t på 17,5 sekunder.
McLaren er først og fremst kjent for prestasjoner i racing. Erfaring derfra skinner tydelig gjennom i gateversjonene av McLarens biler, og spesielt Ultimate Series som Senna naturlig hører inn under. Mark Gayton, prosjektleder for Senna uttrykker det ganske klart: – Dette er en bil designet for «the track» og deretter for gatebruk.
Hedrer Senna
Navnevalget Senna peker naturligvis mot brasilianske Ayrton Senna, den legendariske Formel 1-føreren som var nært knyttet til McLaren og som senere omkom i et voldsomt krasj på Imola-banen under San Marino Grand Prix i 1994.
Det er lett å tenke at Zagato-varianten av Aston Martin som flasher rødt med rakettmotorliknende bremselys, blir tam ved siden av McLaren, men de to er først og fremst ytterpunkter i superbilverdenen.
Nummer 3 av 28
For Zagatoen med byggenummer 3 av maksimalt 28 biler, og til en eksportpris på rundt ni millioner kroner ex alle former for avgifter, skal være den dyreste bilen som noen gang er kjøpt ny i Norge. Og den er, tro det eller ei, millionen dyrere enn McLaren Senna som Fredly har sikret seg en av de første 20 som er bygd.
Med 6,0 liters V12 og 604 hk er heller ikke denne solskinnsbilen helt uten tak noen sinke på veien. Men akkurat det behøver ikke UP eller andre trafikanter bry seg med, for bilene er tiltenkt opphold under langt mildere og mer solfylt klima enn det norske etter framvisningen på Oslo Motor Show.
Fartsressursene gjør at begge bilene, den ene strippet for all unødvendig vekt mens den andre er fylt til randen med luksus, har noe vulkansk ved seg. Og det speiles i lakknavnet: Volcano Orange på McLaren mens Aston Martin er lakket i Volcano Red.
– Se dybden i lakken nå som sola skinner, kommer det spontant fra Fredly som er hjemom på snarvisitt for å vise fram bilene i forkant av Oslo Motor Show.
(Saken fortsetter under bildet)
Les den omfattende reportasjen om Arne Fredlys superbiler i Bil nummer 12/2018.
Innholdsrik garasje
I Fredlys garasje i Monaco mangler det ikke biler å kjøre med. Sju Ferrarier inkludert LaFerrari, fem McLaren og 2 Bugattier er noen blant mange. Der andre samler på veteranbiler, holder Fredly seg med modeller fra ultimate sportsbilserier, og helst av europeisk herkomst. Og han tjener penger på dem også.
Som familiebil kjører Fredly Bentley Bentayga, men det blir inntil han får levert Cullinan, Rolls-Royce sin første SUV.
Fredly forklarer at antallet biler ikke bare henger sammen med hans genuine interesse for disse bilene og gleden ved å kjøre dem. Men for å stå på listen for å få kjøpt de ultimate bilene må man først bygge CV hos produsenten. Biler i denne divisjonen legges ikke ut for salg på det åpne markedet, men tilbys kunder produsentene ønsker å selge dem til.
Utsolgt før de blir kjent
Biler Fredly ønsker å kjøpe er ofte utsolgt ett til tre år før publikum får vite om dem. Til disse bilene hører blant annet Mercedes-AMG One (Project ONE) en kommende og volumbegrenset ladehybrid bygd tett opp til Formel 1-egenskaper og som i konseptet var utstyrt med 1,6 liters V6 forbrenningsmotor og fire elektriske motorer. Ytelsene vil i sum ende på mer enn 1000 hestekrefter når den kommer på gaten.
– Dette blir Mercedes første superbil i produksjon med Formel 1-motor.
Arne Fredly har også sikret seg verdens raskeste gatebil. Stikkordet her er Aston Martin Valkyrie med kodenavnet AM-RB 001. En gatebil skapt med tett design- og teknikkhjelp fra Adrian Newey, Red Bull Racings tekniske sjef og verdens mest suksessfulle innen Formel 1.
Bli ikke overrasket om Mercedes-AMG One og AM Valkyrie blir å se på Oslo Motor Show en gang i fremtiden.
Fredlys to supersportsbiler blir blant hovedattraksjonene på årets Oslo Motor Show som arrangeres siste helg i oktober. Der finner du også bladet Bil/BilNorge.no, som skal dele stand med de to samt to andre lekkerbiskener fra bilhistorien.