-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Pagani pumper opp Huayra
Imola heter Paganis nyeste modell. Debut i Genève. Pris 5 millioner euro. 827 hk. Klar for Le Mans. Og du må se tre ganger for å oppdage at det ikke er en "vanlig" Huayra.
På en måte følger denne bilen en vanlig oppskrift. En superbilfabrikk lager noe som er enda suprere, som de kaller hyper. Så forteller de at den bare skal bygges i x (i dette tilfellet: fem) eksemplarer, at prisen er Y (i dette tilfellet fem) millioner euro – men at alle allerede er solgt.
Pagani kaller denne bilen et laboratorium, og sier de har utviklet den over mer enn 16.000 kilometer på Imola-banen og at det er mer aero under og inni bilen enn utenpå.
Og så kommer det, litt forfriskende:
– Jeg kan ikke påstå at dette er en elegant bil, sier Horacio Pagani.
– Vi ville ha en effektiv bil. Og akkurat som på en Formel 1 bil er det masse aero her som ødelegger linjene og bilens generelle estetikk. Men de er der, ikke for å forskjønne bilene, men for å gjøre den effektiv på bane og – ikke minst – sikker på landeveien.
Akkurat der legger han til at han kunne godt senket den enda noen centimeter for å øke marktrykket enda mer, men minner om at landeveien sjelden er så flat som en bane, og at man på en ujevn overflate fort kan miste mange hundre kilo marktrykk, og når det skjer midt i en sving kan det får interessante følger.
Han har et annet estetisk poeng også:
– Vi benytter et helt nytt system for å lakkere bilen. Det heter Aquarello Light og gjør at vi sparer 5 kilo lakk, men med samme overlegne finish.
Vekt er selvfølgelig av betydning. Her benytter han nye komposittmaterialer, både stivere og lettere enn før. 1246 kg er slett ikke verst.
Det har skjedd mye på opphengningen og geometrien, de aktive støtdemperne er nå forbundet med hverandre og jobber også sammen med aktiv aero.
Brembo har hjulpet dem med enda bedre kjøling av bremsene og Pirelli har gitt dem et sett dekk som påstås å være effektive på bane, men allikevel svært «kommunikative» og lettkjørte på landevei.
Men sett utenfra ser det ut som en 2-millioners Huayra som har fått nok spesial-oppmerksomhet til at man har kunnet legge på 3 millioner til. (Tror vi på det, eller er dette et triks for å øke oppfattet eksklusivitet?)
Motoren er i hvert fall ikke spesiell. V12 fra AMG uten et eneste av de hybride triksene som forutsettes i FIAs nye 750-hesters Le Mans aktive hyperbilklasse. Her er det 827 «vanlige» hester og 1100 Nm som trekker gjennom en Xtrac 7-trinns kasse til bakhjulene.
Her driver du ikke akkurat og kryssbytter hjulene, 20 tommer foran og 21 bak, med dimensjoner: 265/30 og 355/25.
Akselavstanden er den samme som hos Huayra: 280 cm. Men med 485 er den 24 cm lengre. Bredden, 204 cm, er litt mindre og med 127 cm er den ti centimeter høyere.
Så får vi se da, hva som kommer til å skje med disse bilene. Königsegg har sagt at de vil gjerne se bilene i racing, nå som FIA kommer med den nye hyperbil-formelen. Pagani har ikke sagt noe, men det er vel ikke uten grunn at han, når han forteller om 16.000 km testing, minner om at det tilsvarer tre ganger et Le Mans-løp.