-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Følger oppskriften:
Pagani lanserer en takløs Utopia
Det er noe med Pagani. Helt siden 1999 har vi overhodet ikke vært i tvil om at en Pagani er nettopp det. De prøver ikke å ligne på noen andre.
De viktigste karaktertrekkene til Horacio Paganis biler er en ekstrem cab-forward – du skal ikke være i tvil om at det er veldig mye motor der bak – og en hekk med eksosrør i sentrum av noe som åpenbart har det veldig travelt.
Det er et annet element som er ganske konstant også, og som gjorde at det ikke var veldig overraskende at det kom en ny modell, uten tak, til Monterey Car Week.
Han følger på mange måter samme tidslinje som sine kolleger hos Ferrari og Lamborghini når det gjelder rekkefølgen på lanseringene. Først den «vanlige» (siden når er Pagani blitt vanlig?) modellen. Så trekker du pusten noen år, før roadsteren kommer.
Så tar det litt tid igjen, så kommer det noe som har litt mer banepreg over seg. Flere hester fra maskinleverandøren AMG – de har jobbet sammen i 25 år nå – og litt skarpere kjøreegenskaper.
Og da først begynner moroa for alvor – hvis du er en slik som følger med.
Spesialversjoner en masse
Da kommer spesialversjonene på løpende bånd. Og spesialversjoner av spesialversjoner.
Jeg tror at på Huayra alene telte jeg flere enn 25 avvik. Veldig smart for bruktmarkedet – hvis du kan påstå at dette er den eneste Huayra Codalunga med blå karbon, kan du regne med å få enda en million for den på neste auksjon.
A pro pos bruktbil. Pagani feiret 25-årsjubileet i fjor (firmaet ble grunnlagt i 1998 – den første Zonda kom i 1999 så det er jommen 25 år i år også) med å presentere Pagani Officina der kunden kan komme med sin nesten nye bil etter noen år og få den oppdatert, eller spesialutstyrt etter kundens ønske.
Så har vi Rinascimento-divisjonen som gjør som navnet sier: gjenføder bilene. Her overhaler og restaurerer man de gamle bilene etter originale tegninger og med originale deler i originale materialer.
Får dem tilbake til start, med andre ord.
Grandi Complicazioni
Og den tredje divisjonen har et veldig smart navn: Grandi Complicazioni. Det skal indikere at her gjør de noe som er så komplisert at bare de aller beste med den beste teoretiske og praktiske bakgrunnen kan fullføre disse kunstverkene.
Biler er derfra begrenset til fem eksemplarer.
Men moroa er at Grand Complications er et urmakeruttrykk. En Complication er et element i klokka som gjør mer enn å få verket til å vise timer, minutter og sekunder. Hvis du legger på dato eller stoppeklokke, har du med en eller flere complications.
Når den ikke har for mange slik har den kanskje 250 deler. Men når det begynner å bli skikkelig komplisert, evighetskalender med månefase og dobbelt tourbillon for eksempel, snakker vi om mer enn 1000 deler, og da snakker vi om Grand Complication.
Da blir det liksom litt puslete av Bugatti å komme opp med noe så beskjedent som bare en Tourbillon.
Utgangspunktet
Men for å komme tilbake til utgangspunktet.
Pagani viste sin Utopia i Milano i 2022.
Det var bilbyggerens tredje modell etter Zonda i 1999 og Huayra i 2011.
Zonda Roadster kom i 2003. Huayra Roadster kom i 2017. Og selvfølgelig kom Utopia Roadster også. Men den brukte bare to år på takløsheten, og dukket opp i Monterey i august etter en snikpremiere hjemme i juli.
Og den ser fremdeles ut som en Pagani.
Dermed er det bare å sette seg tilbake og vente på spesialutgavene, enten de blir fabrikkversjoner, eller begrenset opplag fra Grandi Complicazioni.