-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Porsche Panamera GTS
Porsche Panamera Sport Turismo GTS er isolert sett en flott bil. Samtidig er den praktisk. Den er fantastisk å kjøre, med umiddelbar respons. I disse downsizing-tider er V8 deilig. Men det er et men
Først publisert i bladet BIL nr. 6-2019
Den blir dessverre for spesielt interesserte. Det er en flott bil, på alle måter, men er nesten ikke salgbar i Norge. Bakgrunnen er naturligvis «ledning», eller snarere mangel på sådan.
Porsche har nemlig to andre Panamera-varianter som knuser GTS-modellen på henholdsvis pris og ytelser.
Isolert sett, uten at man ser for nøye på prislappen, er Panamera Sport Turismo GTS noe bortimot en drømmebil. Hvis hjertet banker for bil er en fire liters V8-motor på 460 hk «riktig».
Dr. Jekyll og Mr. Hyde
Den går som et uvær. 0-100 km/t tar 4,1 sekunder, mens du må helt opp i 289 km/t før motoren sier at nå er det nok.
Samtidig kan bilen være snill som et lam når du ønsker det. Alt styres via det lille hjulet på rattet, hvor du ved et knepp eller to til høyre forvandler bilen fra en kattunge til en løve – og motsatt.
Nå skal det sies at jeg ble litt skuffet første gang jeg kjørte Panamera GTS. Instinktivt valgte jeg den mest sportslige modusen.
Du får mer turtall og bilen gir deg hele tiden klar beskjed om den er klar. Klar for fart og moro. Responsen når du trykker inn gassen er direkte og girskiftene går lynkjapt.
Men hvor er brølet? Smellene fra eksosanlegget? Lydbildet er rett og slett litt for snilt sammenlignet med det vi for eksempel finner i en rå 911 eller Cayman. Joda, lyd har du du, men det hele blir litt vel sivilisert.
Etter hvert som du kjører bilen mer og lever tettere innpå den, innser du hvor bra den er. At den faktisk ikke gjør veldig mye ut av seg lydmessig gjør at du ikke trenger å terge på deg naboene hver gang du skal ut på tur.
Sportseksos-anlegg gir røffere lyd, men ved et knappetrykk kan lydnivået dempes betraktelig. Når det er sagt vil jeg anta at naboen gladelig lar seg vekke av godlyd fra en Porsche.
Ute på veien er ikke Panamera GTS veldig sportslig sammenlignet med de ekte sportsbilene til Porsche. Det er mer en cruiser – som tar deg komfortabelt og med stil til Italia.
Skulle du forville deg inn på smale, svingete veier merker du at Panamera er ganske stor å håndtere.
«Stasjonsvogn»
La oss ikke glemme at Sport Turismo-utgaven av Panamera er praktisk. Faktisk er bilen definert som «stasjonsvogn». Bak baksetet har du plass til 520 liter bagasje, men det virker trangere. Med dette nedlagt er det nærmest bare de grønne skiltene som mangler.
Har du en båt eller en hest eller to som skal fraktes, skal du vite at maksimal hengervekt er på 2,2 tonn. Det er et poeng hvis du vurderer en av hybridversjonene, for disse er ikke typegodkjent for tilhenger.
Du trenger ikke kjøpe SUV for å få en praktisk Porsche lenger. Hvorfor sitte høyt når du kan sitte lavt?
Bak rattet
Interiøret oser av «premium». Det er høy opplevd Porsche-kvalitet på alt.
Porsche-tradisjonen tilsier fem instrumenter. Som vanlig i en Porsche er turtelleren det mest sentrale instrumentet. Spørsmålet er når Porsche tør gjøre noe med det. Med elbiler på gang må det i minste bli en tilpasning. Åpningen i rattet er i minste laget til å se alle klart.
I det hele tatt er Panamera utstyrt med veldig gode skjermer, og forholdsvis intuitive menyer.
Ryggekameraet har god oppløsning selv i mørke. Det kan virke som en detalj, men jeg satte pris på det: Det er deilig med berøringsbrytere med klikkfunksjon.
Porsche er flinke på detaljer, som den lekre, runde digitale klokken (som har flere funksjoner), med rød, manuell sekundviser.
De umerkede alternativene
Men tilbake til realitetene; «value for money». En Porsche skal helst kjøpes med hjertet, men det er heller ingen vits i å sløse med pengene. Her kommer alternativene inn i bildet, de to hybridvariantene.
Hybridvarianten med samme motoreffekt og omtrent samme akselerasjon koster 738.000 kroner mindre. Det er myyye penger det. På dette nivået spiller faktisk prisen en vesentlig rolle. Langt flere kan ta seg råd til en ladehybrid framfor GTS.
De eneste hybridulempen jeg kan se i farten er mindre bagasjerom, manglende mulighet for henger, ladekabel og kjipere lyd fra en V6-maskin.
På prisnivået fra 2 millioner og oppover spiller noen hundre tusen til eller fra mindre rolle. Da kan plutselig ladbar Sport Turismo Turbo S, med 680 hester, være det mest interessante av de tre fordi den er klart raskest – og GTS være minst interessant.
LIKER:
- V8
- Et utmerket kompromiss mellom sportslighet og komfort
- Premiumfølelse
- Praktiske egenskaper
LIKER IKKE:
- Andre Panamera-modeller gir mer bil for pengene
- Lydbildet kunne vært råere
Pris | Fra kr 2.094.000 |
Motor | 3996 ccm V8 bensin |
Effekt | 460 hk / 620 Nm |
Drivlinje | 8A, firehjulsdrift |
Aks. 0-100 | 4,1 sek |
Toppfart | 289 km/t |
Forbruk | 1,06 l/mil |
CO2-utslipp | 242 g/km |
NOx | 41,7 mg/km |
Dimensjoner | 505/194/142 (L/B/H) |
Bagasjerom | 520-1390 liter |
Tilhengervekt | 2200 kg |