Porsche Panamera
Foto: Automedia©
Porsche Panamera
Foto: Automedia©
Porsche Panamera
Foto: Automedia©
Porsche Panamera
Foto: Automedia©
Porsche Panamera
Foto: Automedia©
Porsche Panamera
Foto: Automedia©
Porsche Panamera
Foto: Automedia©
Porsche Panamera
Foto: Automedia©
Porsche Panamera
Foto: Automedia©
Porsche Panamera
Foto: Automedia©
Porsche Panamera
Foto: Automedia©
Porsche Panamera
Foto: Automedia©
Porsche Panamera
Foto: Automedia©
Porsche Panamera
Foto: Automedia©
Porsche Panamera på Nürburgring
Foto: Automedia©
Porsche Panamera på Nürburgring
Foto: Automedia©
Porsche Panamera på Nürburgring
Foto: Automedia©
Porsche Panamera på Nürburgring
Foto: Automedia©
Porsche Panamera på Nürburgring
Foto: Automedia©
Porsche Panamera på Nürburgring
Foto: Automedia©
Porsche Panamera på Nürburgring
Foto: Automedia©
Porsche Panamera på Nürburgring
Foto: Automedia©
Porsche Panamera i arktisk klima
Foto: Automedia©
Porsche Panamera i arktisk klima
Foto: Automedia©
Porsche Panamera i arktisk klima
Foto: Automedia©
Porsche Panamera i arktisk klima
Foto: Automedia©
Porsche Panamera i arktisk klima
Foto: Automedia©
Porsche Panamera i arktisk klima
Foto: Automedia©

Innblikk i ny Porsche

Porsche Panamera kom på markedet i 2009, så det nærmer seg ubønnhørlig et generasjonsskifte. Her er etterfølgeren.

Publisert Sist oppdatert

Sammen med Cayenne, og de siste årene også Macan, har Panamera vært med å løfte Porsche fra en nisjeprodusent av noen tusen sportsbiler i året til et volum som i 2015 for første gang passerte 200.000 enheter.

Det er skyhøyt volum sammenlignet med merker som Ferrari, Lamborghini og Aston Martin, men fortsatt dråper i havet i en global produksjon på nærmere 90 millioner biler.

Porsche er samtidig svært bevisste på at de ikke må vokse seg så store at eksklusiviteten vannes ut – en vanskelig balansegang.

Entusiasme
Panamera skiller seg ut fra kraftig motoriserte konkurrenter fra BMW og Mercedes, selv M- og AMG-utgaver kommer til kort mot de mest sportslige Panamera-utgavene av typen Turbo S og GTS som er utrolig kjøreglade trass i sine snaue to tonn dødvekt.

Nettopp vekten er et viktig fokusområde for andre generasjon Panamera som blir første modell ut på en ny plattform kalt MSB (Modularer Stanardantrieb Baukasten).

Etter hvert skal denne brukes for mange av konsernets nye modeller, blant annet Bentley Continental og muligens neste generasjon A8. Viktigste egenskap for plattformen er lav vekt grunnet en godt gjennomtenkt materialmiks med høyfast stål, aluminium og kompositter.

Det kan gjøre andre generasjon Panamera inntil 100 kg lettere enn dagens modell, samtidig som den blir stivere. I sum er det et godt utgangspunkt for både lavere utslipp og enda sportsligere kjøreegenskaper.

Når det gjelder design blir den ingen revolusjon, men vi kan regne med å finne igjen trekk fra Panamera Sport Turismo som sto utstilt på Paris-messen i 2012.

Suksess
Dagens Panamera fikk en blandet mottagelse da den ble vist i 2009, men over 100.000 solgte eksemplarer bærer bud om at Porsche likevel traff blink.

Til Norge er det importert 160 biler gjennom den offisielle importøren, men nesten dobbelt så mange er kommet via bruktimport. Mest ekstremt er 2015-tallene fra OFV som viser 4 nye biler og 40 bruktimporterte!

Det er ingen grunn til å tro at utvalget av drivlinjer blir mindre enn på dagens modell, og det er like klart at moderniserte drivlinjer betyr mer effekt og mindre utslipp.

Downsizing har jo vært tema for sportsbilene, og samtlige 911-modeller har heretter turbo. Det samme gjelder neste generasjon 718 Boxster og Cayman.

Mest seks
Panamera GTS er i dag eneste modell med V8 sugemotor, og det spørs om ikke denne blir erstattet med en V6 med turbo i neste generasjon, slik tilfellet er for Cayenne GTS.

Men Panamera Turbo og Turbo S vil trolig fortsatt utstyres med V8 og turbo.

Den ladbare hybriden, Panamera S E-Hyrbid, kan bli enda mer aktuell med ny batteriteknologi som senker vekten og øker den elektriske rekkevidden.

Ryddigere
Bildene av interiøret viser at Porsche har fjernet en rekke knapper fra midtkonsollen, og mye er sikkert flyttet til berøringsskjermen på dashbordet.

Men kan det være ideelt å foreta innstillinger på et berøringspanel i de hastigheter en Porsche er ment å bevege seg i? Vi får vente og se.

Om ikke det ikke blir standard, så blir det sannsynligvis mulig å få Panamera levert med såkalt «virtuell cockpit», først lansert på Audi TT, men i dag tilvalg i de fleste Audi/VW-modeller.

Ifølge våre kilder kommer andre generasjon Panamera på markedet i årets siste kvartal.

Powered by Labrador CMS