-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Første glimt av ny Panamera
Den nye Panameraen skal presenteres for pressen kommende tirsdag. Men nettet venter ikke på offisielle introduksjoner. Nå flommer det over av Panamera-detaljer.
Jeg aner ikke hvor alle disse bildene kommer fra. Noen av dem er riktignok merket @car01, men jeg aner ikke hva det er heller.
Bildene er imidlertid så bra og så tydelig studio-oppstilt at vi kan trygt regne med at de stammer fra en intern Porsche-produksjon og at de forteller om den endelige utgaven.
Det er syv år siden bilen ble presentert – i Shanghai faktisk.
Les våre førsteinntrykk av Panamera fra 2009
For tre år siden fikk den sin facelift – uten at det hjalp noe særlig. Bilen har vært ganske tung i kroppen sin, siden dag én. Og konkurrentene har vært meget mer lekne når det gjelder design.
Freshere
Det er mye som tyder på at generasjon 2 Panamera vil gjøre seg bedre, både i salgslokalet og på landeveien. Ikke minst bidrar den nye hekken, med den mye større bakruta, og den mye større bevegelige spoileren, til det.
Den brede lysstripen bak tyder også på at Michael Mauer og hans design-bande har lagt meget stor vekt på hvordan det skal ta seg ut når Porschen har kjørt forbi alle Mercedesene og BMW’ene der ute.
Om den kommer til å kjøre forbi Audi også, er et helt annet spørsmål – en av de nye motorene, den vi ser på bildet, er løftet rett ut av en Audi – som antakelig vil koste en tredel av denne.
Følger strømmen
Bildene antyder også at bilen har fått noe av den samme lettheten langs sidene som vi så da de viste Panamera Sport Turismo-konseptet i 2012, samtidig som vi ser et og annet spor fra dagens 911 Turbo. Familieslektskapet er i hvert fall utvilsomt.
Det er ryddet skikkelig opp i interiøret. Det eneste analoge instrumentet ser ut til å være turtelleren i midten. Om de store skjermene også inneholder berørings-kommandoer, eller om vi får beholde knapper og brytere, er jeg ikke sikker på.
Men det ser ut som det er nok å ta av på den brede midtkonsollen som er blitt vesentlig høyere i forkant. Igjen spor fra Sport Turismo-innsatsen.
Rattet ser lekrere ut, koppeholderne er åpenbart på plass, og hele inntrykket er lysere og mer åpent enn i den gamle.
Lettere plattform
Vi vet fra før at denne nye bygger på MSB-plattformen – frontmotor på langs med bak- eller firehjulsdrift. En plattform som vel ble utviklet hos Porsche opprinnelig, som også Bentleys EXP 10 sto på og som skal i bruk for store deler av konsernets modeller.
I klartekst betyr det mer aluminium, mer høyfast stål og – sikkert – 100 kg lettere bil.
Vi vet nok ikke alt om motorer og girkasser ennå heller, men en bi-turbo V8 er der et eller annet sted, med 550 hk og 770 Nm. Det tar sikkert ikke lang tid før den blir en Turbo S, med ytelse på den andre siden av 600-tallet.
Den nye Panamera blir nok heller ingen bestselger hos oss. Den gamle har solgt i 162 nye eksemplarer så langt.
Toppåret var året etter introduksjonen, 2010 – med 38 biler. De to siste årene har det vært 17 hvert år og så langt i år er det bokført 4 nye (og 25 brukte).
Vi er på plass i Berlin den 28. juni. Da skal vi nok få plugget noen av kunnskapshullene våre.