-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Friske fraspark fra Nissan
Hvis jeg ber deg nevne en bilfabrikk med dristig design, tenker du da på Nissan? Ikke jeg heller. Det inntrykket har de til hensikt å endre gjennom en rekke nye produkter i løpet av en 3-årsperiode. Først ut er Fusion.
22 nye modeller
Nakamura forteller videre at hele 22 nye modeller vil bli lansert i perioden 2000-2002. –Vi skal ha med minimum ett nytt konsept på alle større bilutstillinger de neste årene, det første allerede i Paris om noen få uker. Sannsynligvis kommer vi til å vise mer enn 10 nye konsepter hvert år.
Selv om Nissan hevder at Fusion er et konsept tror de fleste at neste generasjon Primera vil ligne på denne, i alle fall i generell karosseriform. Dog spørs det om Nissan tør, for ikke å si tar seg råd til å implementere glasstaket og en del av de interiørmessige detaljene i Primera.
Silhuett
I stedet for en tradisjonell utforming bestående av tre bokser, er Fusion utformet som en silhuett som smelter sammen panseret og kofferten med kabinen. –Tenk deg en bil dekket av snø, sier sjefsdesigner Stephane Schwarz. -Tenk deg hvordan snøen myker opp formene og endrer bilens utseende. Det er denne myke formen vi har forsøkt å gjenskape med Fusion.
Det finnes ingen synlige dørhåndtak på Fusion, bare et område du oppfordres til å berøre. Og når du gjør det kommer dørhåndtakene frem, som skuffen på en CD-spiller. De blir fremme til du slipper dem og er trygt plassert inne i bilen.
Inne i bilen er det elegant bruk av materialer og farger. Varmt mykt lær, og nye syntetiske materialer er benyttet i kabinen. I instrumentpanelet er det benyttet aluminium og pleksiglass. Fusion har fire seter og komforten er på nivå med den du finner i større og langt dyrere biler. Baksete-passasjerene har egne kontroller for air-condition og DVD-spiller.
Datamonitorer
En datamonitor i sentrum på dashbordet gir viktig informasjon om bilens tilstand, kommunikasjon og navigasjon – så betjeningsvennlig at alle som har brukt en moderne mobiltelefon klarer å benytte systemet. Hoved instrumentpanelet består av analoge VDO-instrumenter og digitale monitorer. De små monitorene på sidene er koblet til små videokameraer som erstatter tradisjonelle speil for å minske luftmotstanden.
Taket på Fusion består av tre paneler; to gjennomsiktige og et stålpanel for å slippe mest mulig lys inn i kupeen. Gjennom et fiberoptisk system kan føreren endre fargen på lyset inni bilen i takt med sin egen sinnsstemning. Det er mye fiberoptikk i bilen. Sammen med teknologipartner Philips har Nissan utviklet et system som ikke bare lyser opp bilens interiør men som også sørger for all utvendig belysning – alt ut ifra én sentral lyskilde som kan plasseres hvor som helst i bilen.
Sjefsdesigneren sier de har hatt relativt frie tøyler med hensyn til Fusion. –Målet var å skape en bil med egen identitet, som viser respekt for Nissans fortid og som gir nytt liv til fremtiden, sier han. Så gjenstår det å se hvor mange elementer fra konseptbilen som blir benyttet i fremtidige modeller. Se opp for neste generasjon Primera!
Stort bilde forfra
Stort bilde bakfra
Stort bilde fra siden
Stort bilde ovenfra
Stort bilde av interiør
Av Terje Ringen – Bilnorge.no