-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Møller Bil Drotningsvik:
Bilmekaniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Møller Bil Skadesenter Romerike:
Bilskadereparatør
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Bilia Norge AS:
Salgssjef, Volvo Hamar
-
Harald A. Møller AS:
Produktsjef Digital Aftersales
-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Friske fraspark fra Nissan
Hvis jeg ber deg nevne en bilfabrikk med dristig design, tenker du da på Nissan? Ikke jeg heller. Det inntrykket har de til hensikt å endre gjennom en rekke nye produkter i løpet av en 3-årsperiode. Først ut er Fusion.

22 nye modeller
Nakamura forteller videre at hele 22 nye modeller vil bli lansert i perioden 2000-2002. –Vi skal ha med minimum ett nytt konsept på alle større bilutstillinger de neste årene, det første allerede i Paris om noen få uker. Sannsynligvis kommer vi til å vise mer enn 10 nye konsepter hvert år.
Selv om Nissan hevder at Fusion er et konsept tror de fleste at neste generasjon Primera vil ligne på denne, i alle fall i generell karosseriform. Dog spørs det om Nissan tør, for ikke å si tar seg råd til å implementere glasstaket og en del av de interiørmessige detaljene i Primera.
Silhuett
I stedet for en tradisjonell utforming bestående av tre bokser, er Fusion utformet som en silhuett som smelter sammen panseret og kofferten med kabinen. –Tenk deg en bil dekket av snø, sier sjefsdesigner Stephane Schwarz. -Tenk deg hvordan snøen myker opp formene og endrer bilens utseende. Det er denne myke formen vi har forsøkt å gjenskape med Fusion.
Det finnes ingen synlige dørhåndtak på Fusion, bare et område du oppfordres til å berøre. Og når du gjør det kommer dørhåndtakene frem, som skuffen på en CD-spiller. De blir fremme til du slipper dem og er trygt plassert inne i bilen.
Inne i bilen er det elegant bruk av materialer og farger. Varmt mykt lær, og nye syntetiske materialer er benyttet i kabinen. I instrumentpanelet er det benyttet aluminium og pleksiglass. Fusion har fire seter og komforten er på nivå med den du finner i større og langt dyrere biler. Baksete-passasjerene har egne kontroller for air-condition og DVD-spiller.
Datamonitorer
En datamonitor i sentrum på dashbordet gir viktig informasjon om bilens tilstand, kommunikasjon og navigasjon – så betjeningsvennlig at alle som har brukt en moderne mobiltelefon klarer å benytte systemet. Hoved instrumentpanelet består av analoge VDO-instrumenter og digitale monitorer. De små monitorene på sidene er koblet til små videokameraer som erstatter tradisjonelle speil for å minske luftmotstanden.
Taket på Fusion består av tre paneler; to gjennomsiktige og et stålpanel for å slippe mest mulig lys inn i kupeen. Gjennom et fiberoptisk system kan føreren endre fargen på lyset inni bilen i takt med sin egen sinnsstemning. Det er mye fiberoptikk i bilen. Sammen med teknologipartner Philips har Nissan utviklet et system som ikke bare lyser opp bilens interiør men som også sørger for all utvendig belysning – alt ut ifra én sentral lyskilde som kan plasseres hvor som helst i bilen.
Sjefsdesigneren sier de har hatt relativt frie tøyler med hensyn til Fusion. –Målet var å skape en bil med egen identitet, som viser respekt for Nissans fortid og som gir nytt liv til fremtiden, sier han. Så gjenstår det å se hvor mange elementer fra konseptbilen som blir benyttet i fremtidige modeller. Se opp for neste generasjon Primera!
Stort bilde forfra
Stort bilde bakfra
Stort bilde fra siden
Stort bilde ovenfra
Stort bilde av interiør
Av Terje Ringen – Bilnorge.no