-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Slutt på lekkasjene – messen har åpnet
I dag åpnet Paris-utstillingen Mondial de lautomobile. Dermed blir de nyhetene som er lekket til Bilnorge i løpet av de siste ukene offisielle. Men selv kvelden før åpningen rakk vi en førpremiere.
BMW-ledelsen er godt fornøyde om dagen. Etter å ha kvittet seg med den engelske pasienten (Rover) tjener de gode penger igjen. Med Mini får de et nytt ben å stå på i den rimelige klassen hvor BMW selv ikke er representert. Og når de overtar Rolls Royce om et par år vil de også være representert i den ypperste luksusklassen. Dessuten vil hullet etter Land Rover, spesielt Free Lander som er veldig populær i Norge, bli erstattet av an X3 (mer kompakt utgave av X5). Franz Sauter sier også at BMW Norge klarer seg godt uten Rover & Land Rover og at de kommer til å tjene minst like bra uten disse merkene.
Ford fokus på Mondeo
Da messen åpnet torsdag kl 9 var det Ford som var først til å holde pressekonferanse. Deres fokus var selvsagt på den nye Mondeo I dag viste de for første gang stasjonsvogna. Bilder av denne finner nederst i artikkelen. Les også mer om Ford Mondeo i omtalen vi presenterte for drøyt to uker siden.
Corsa hos GM
Neste konsern til å avholde pressekonferanse var GM. Også her var det en kjent hovednyhet, den nye Opel Corsa. Bilen er en av GMs viktigste grunnet det høye volumet den representerer. Corsa har vi også presentert på Bilnorge for en tid tilbake.
Rå Porsche cab
Etter GM gikk turen til Porsche. Og her fant vi endelig en nyhet vi ikke har omtalt tidligere: Carrera GT. Bilen som vises på utstillingen er en konseptbil, men Porsche sier den kan være produksjonsklar allerede i 2003. Ved første øyekast bakfra ligner bilen mer en Ferrari enn en Porsche. Og Ferrari er nok også konkurrenten de har skult til når de har bestemt bilens ytelser. Den er utstyrt med en 5,5-liters V10-motor som yter hele 558 hester. 0-100 km/t går unna på under 4 sekunder og toppfarten er over 330 km/t. Vi kommer tilbake med en nærmere presentasjon av Porsche Carrera GT en av de nærmeste dagene.
Ferrari som forutsatt
Hos Ferrari var det som ventet den nye 550 Barchetta Pininfarina som sto i rampelyset. En opplagt Ferrari-president, Luca di Montezemolo, fortalte først at Ferrari var inne i en god periode med solid salgsvekst og gode muligheter til å vinne både fører- og konstruktør-VM i årets Formel 1-sesong. Han overlot deretter ordet til Sergio Pininfarina som presenterte sin nye to-seter. Dette er langt fra den første bil designet av Pininfarina, men det er den første som bærer hans navn. Bakgrunnen er at Pininfarina i år har 70-årsjubilem og di Montezemolo valgte derfor å la den nye bilen bære hans navn.
Bilen skal produseres fra januar neste år, og det skal kun lages 448 eksemplarer. De få bilene regner Ferrari-presidenten med å selge i løpet av januar måned. Vi gjorde for øvrig en ny erfaring på Ferraris stand – å få tatt et skikkelig bilde av Ferrarien viste seg umulig grunnet stimen av mennesker den tiltrakk seg. Og pressemappen fra Ferrari var den tynneste vi hittil har fått på messen – så du får nøye deg med bildene du finner lenger ned på siden våre.
Etter Ferrari var det tid for en morgenkaffe. Fortsettelse følger senere i ettermiddag, for mange spennende nyheter blir presentert i Paris i dag. Du får mange sider bilstoff fra Paris de nærmeste dagene.
BILDER
Avduking av Mini
Mini bil og manager
BMW-sjef Franz Sauter
Ford Mondeo stasjonsvogn bakfra
Mondeo stasjonsvogn forfra
Mondeo kombikupe
Opel Corsa
Chevrolet Corvette LeMans
Cadillac LeMans prototype
Ferrari Barchetta Pininfarina
Tekst og Foto: Terje Ringen – Bilnorge.no