-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Fransk Google-bil
Nede i en kjeller der svært få finner frem, sto det en forsøksbil som skal forsøke å sette Frankrike på Google-Car kartet.
Vi har vært borti MB Tech før. Det var en forsknings- og utviklingsfilial som tilhørte Mercedes-Benz. Men for ikke så lenge siden ble den solgt ut og tilhører nå et cluster der vi også finner et tilsvarende fransk selskap som heter AKKA – men med den første K’en speilvendt.
Det er ikke viktig. Det viktige er (kanskje) at for et par år siden bygde de sin første forskningsbil. Den het Astute Car og var en ganske smart, eldrevet, bybil.
Den var preget av lav vekt, bare ved hjelp av glupe konstruksjoner sparte man 30 prosent uten å måtte ty til eksotiske materialer.
Så la man på noen eksotiske materialer allikevel, og sparte enda mer. Bilens Drive-by-Wire system var også litt mer avansert enn det vi ellers så av slike systemer.
Smart bybil
Så dukket AKKA og vennene opp med et nytt prosjekt i 2012, det ble bygget spesielt til en konferanse som het Smart Cars for the City of the Future. Konferansen ble arrangert av Yveline, den delen av Frankrike der AKKA og resten av den franske delen av clusteret befinner seg.
Siden den gang er systemene ombord utviklet slik at den nå skal kunne være i stand til helautonom kjøring. Samtidig som den ser vanvittig meget bedre ut enn Google-bil forslaget.
Denne har en moderne, ren overflate, muligheter for litt fancy dekorasjonsbelysning under den svarte delen av skallet og respektable hjul.
Tar man en titt inni ser man at det også er muligheter for inngripen fra en av dem om bord, selv om det som opplagt er et ratt ikke ser veldig ut som et vanlig ratt.
Hele interiøret er så lekkert at der kan man godt tilbringe lange dager, spesielt hvis man slipper å jobbe selv.
Begrenset rekkevidde
Men det er selvfølgelig begrenset hvor lenge dette kan kjøre. Fremdeles helt batterielektrisk og dermed er rekkevidden begrenset til 200 km. Og fremdeles med avansert drive-by-wire system og med et 48-Volts system og induksjonslading.
Link & Go kaller de denne bilen, og dermed er det vel ganske klart hva den gjør. Enten finner den veien selv, eller så er den linket opp mot en eller flere bestemmelsessteder og dekanterer deg der.
Men fremdeles er det nok lenge til franske myndigheter slipper slikt løs i byene sine. Det skal med andre ord bli spennende å se om MB Tech fortsetter denne tankegangen og utvikler noe parallelt selv. Det er, tross alt, fremdeles Daimler som er deres største kunde.