-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Peugeot Partner 2.0 HDi
Masse plass, sterk motor og overraskende bra komfort frister i denne pakken – men overbeviser det?
Først publisert i BIL 7 - 2003.
Det har kommet flere nye personbilifiserte varebiler de siste årene, som Fiat Doblo, Renault Kangoo, og Citroën Berlingo med sin tvilling Peugeot Partner. De er alle konstruert som kassebiler som skal sluke mye last, men har i personbilutgave bedre støydemping, komfort og utstyrsnivå.
Og det er ingen tvil om at de fortsatt rommer mye, selv med baksete. Bagasjerommet på Partner er stort og høyt,og lett å laste inn i. Sidedørene bak er skyvedører – temmelig praktisk. Bare pass på at du lar den låses i bakre posisjon, ellers siger den igjen og klemmer deg og dine. Baksetepassasjerene har god plass alle veier. Men vinduene for baksetepassasjerene kan bare åpnes med en glippe i bakkant, de kan ikke sveives ned.
Foran hos sjåføren er det også god plass og oversiktlig. Man sitter høyt og har allikevel plass til flosshatten når det skulle være nødvendig. Det er derimot overraskende trangt for gassfoten – med sko-størrelse 41 og normal såle måtte jeg bruke en egen teknikk for å flytte høyrefoten fra gass- til bremsepedalen. Den teknikken ville jeg ikke stolt på i en nødsituasjon.
Oppbevaringsrom i dører og over frontruta rommer mange små og store ting. Interiøret preges noe av bruken av simpel plast.
Vår bil har den kanskje mest attraktive motoren, 2.0 HDi. Den har mer enn nok krefter, og skal være gjerrig. Kjøreegenskapene er bedre enn man kanskje forventer av en slik kasse på hjul. Ikke akkurat sportslig i svingene, men man kjenner seg trygg. Partnern sluker humper og dumper bedre enn mange andre.
Peugeot Partner får man som personbil med 1,4- og 1,6-liters bensinmotor,eller 1.9 og 2.0 HDi dieselmotor. Bare med den minste bensinmotoren holder prisen seg pent under 200.000 kroner, den havner på 173.800. Utstyrsnivået er ikke mer enn man kan forvente, men man får elektriske vinduer foran og fjernbetjent sentrallås. Jeg kjørte den dyreste som kommer på nesten 240.000 – i den prisklassen er det mye annet å velge blant. Det kommer an på hvor viktig det er med
god plass.
PEUGEOT Partner 2.0 HDi:
Motor: 4-sylindret diesel. Sylindervolum: 1997 ccm. Effekt: 65 kW (90 hk) v/4000 o/min. Dreiemoment: 205 Nm v/1900 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. 5M.
Dekk: 185/65 R 15.
Mål: Lengde: 413,7 cm. Bredde: 172,4 cm. Høyde: 179,6 cm. Akselavstand: 269,3 cm. Sporvidde f/b: 142,0/144,0 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1386 kg. Tillatt totalvekt: 1920 kg. Maks vogntogvekt: 3020 kg. Maks taklast: 100 kg.
Bagasjerom: 624 liter (VDA).
Tankvolum: 60 liter.
Aks. 0 – 100: 13,4 sek
Toppfart: 160 km/t
Forbruk bykjøring: 0,73 l/mil
Forbruk landevei: 0,50 l/mil
Forbruk snitt: 0,58 l/mil
CO2-utslipp: 154 g/km
Pris: 239.700,-
Forbruk ifølge 99/100/EU.