Volkswagen Passat Facelift
Foto: Automedia©
Volkswagen Passat Facelift
Foto: Automedia©
Volkswagen Passat Facelift
Foto: Automedia©
Volkswagen Passat Facelift
Foto: Automedia©
Volkswagen Passat Facelift
Foto: Automedia©
Volkswagen Passat Facelift
Foto: Automedia©
Volkswagen Passat Facelift
Foto: Automedia©
Volkswagen Passat Facelift
Foto: Automedia©
Volkswagen Passat Facelift
Foto: Automedia©
Volkswagen Passat Facelift
Foto: Automedia©
Volkswagen Passat Facelift
Foto: Automedia©
Volkswagen Passat Facelift
Foto: Automedia©
Volkswagen Passat Facelift
Foto: Automedia©
Volkswagen Passat Facelift
Foto: Automedia©
Volkswagen Passat Facelift
Foto: Automedia©
Volkswagen Passat Facelift
Foto: Automedia©
Volkswagen Passat Facelift
Foto: Automedia©
Volkswagen Passat Facelift
Foto: Automedia©
Volkswagen Passat Facelift
Foto: Automedia©
Volkswagen Passat stasjonsvogn - dagens modell

Volkswagen Passat Generasjon 1 1973

Oppgradert Passat

Her er Volkswagen ute og tester oppdaterte modeller av Passat, både sedan og stasjonsvogn.

Publisert

Modellen, som kom på markedet i 2014, trenger tekniske oppdateringer for å henge med i konkurransen. Vi har allerede fått bekreftet at en ny modell skal på markedet etter sommeren.

Regn ikke med noen dramatiske endringer i eksteriøret – Volkswagen går meget forsiktig frem når de skal fornye sine bestselgere.

Det er kun de «myke» delene som endres – grill og støtfangere som nå henter inspirasjon fra storebror Arteon.

Men innomhus skjer det mer – infotainment-systemet får trolig en stor 10,5-tommers skjerm, i det minste på mer påkostede utstyrsnivåer.

På motorfronten kan utvalget bli mer begrenset enn hva tilfellet er i dag, men du vil likevel kunne velge mellom alternative diesel- og bensinmotorer.

Nye 1,5-liters turbo bensinmotorer – de samme som benyttes i Golf og T-Roc – vil erstatte dagens 1,4-litere.

Men mest interessant for Norge er den ladbare hybriden. Passat er nest mest solgte VW-modell her i landet etter Golf, og av 2569 nye Passat registrert hittil i år utgjør ifølge OFV den ladbare mer enn to tredeler.

Dagens Passat GTE kombinerer en 1,4-liters bensinmotor på 154 hk med en elmotor på 114 hk.

Trolig blir den samme løsningen med videre, men en viktig endring er at neste generasjon Passat GTE får vesentlig lengre rekkevidde enn dagens takket være en ny, mer effektiv batteripakke 13 kWt.

PS!
Passat vil om kort tid passere 30 millioner biler siden lanseringen av første generasjon i 1973. Dagens er den åttende i rekken.

Passat er dermed Volkswagens nest mest solgte modell gjennom tidene, bak Golf som allerede har passert 35 millioner, men langt foran Bobla som stoppet på 21,5 millioner.

Powered by Labrador CMS