Volkswagen åpner nå for bestilling av en oppgradert Passat som kommer på markedet i september. Det er liten tvil om hvilken variant som blir norsk bestselger.
Passat-salget i år er mer enn halvert sammenlignet med samme periode i fjor. Årsakene til dette er todelt – for det første har bestselgeren de siste årene, Passat GTE, vært så godt som fraværende. For det andre er det naturlig nok en del som har ventet på den oppgraderte modellen.
Begge grupper har nå grunn til å glede seg – i dag starter salget av den nye modellen, inkludert den ladbare hybriden med tilleggsbetegnelse GTE. Og den får betydelig lengre rekkevidde enn forgjengeren, noe som vil slå gunstig ut i det norske avgiftsregimet.
Vi skal kjøre nye Passat i slutten av juni og kommer selvsagt tilbake med rapport.
Nye Passat GTE får nemlig en elektrisk rekkevidde på inntil 55 km målt etter den nye WLTP-metoden, samtidig som systemeffekten på 160 kW/ 218 hk beholdes. Det vil gjøre den ladbare hybriden til førstevalg hos de fleste Passat-kunder, skjønt en del vil fortsatt velge diesel.
– Vi ser frem til at Passat kommer i ny utgave med mange innovasjoner. Ikke minst gleder vi oss til å lansere den nye Passat GTE med økt rekkevidde. Passat GTE har vært en populær modell i Norge og stått for en betydelig andel av Passat-salget, sier Harald Edvardsen-Eibak, direktør for Volkswagen.
Annonse
Passat får en stor teknisk oppdatering som ifølge Volkswagen viser vei for kommende modeller. Den kommer med en ny generasjon infotainmentssystem med integrert SIM-kort og nye online-tjenester.
Nye Passat får også delvis autonom kjøring, fra stillestående til motorveisfart (opptil 210 km/h).
«Travel Assist» får verdenspremiere i Passat. Som første Volkswagen blir Passat utstyrt med «IQ.DRIVE», et system som gjør det mulig å kjøre delvis autonomt i alle ønskelige hastigheter – helt fra stillestående og opptil 210 km/h.
En viktig del av «Travel Assist» er et kapasitivt ratt. Rattet registrerer førerens berøringer, og utgjør dermed et interaktivt grensesnitt med førerstøttesystemene.
Nye Passat får viktige sikkerhetsoppgraderinger som «Emergency Steering Assist», som bruker bremseinngrep til økt sikkerhet ved en unnamanøver, og «IQ.LIGHT» - interaktive LED-matrix frontlys.
Dette er en innovativ lysteknologi som tidligere bare har vært mulig å levere i Touareg, som nå blir standard på alle utgaver av Passat i Norge.
Nye Passat GTE tilfredsstiller allerede de kommende Euro 6d-utslippskravene (gjeldende fra 2021), mens alle andre TSI- og TDI-motorer tilfredsstiller Euro 6d-TEMP. Alle bensin- og dieselmotorer er utstyrt med partikkelfilter.
Annonse
Modellprogram og priser i Norge Med den nye Passat lanserer Volkswagen i Norge et forenklet modellprogram for Passat-modellene, hvor mye utstyr er sortert i pakker.
Høyt utstyrsnivå i Norge
Helt siden Volkswagen lanserte dagens Passat-modell i 2014, har Passat i Norge ifølge importøren hatt Europas høyeste standardutstyrsnivå.
Nå tas dette enda lenger og nye Passat blir en modell med svært høyt standardutstyrsnivå. Av høydepunkter kan vi nevne følgende, og importøren understreker at dette er standard på samtlige norske modeller:
LED Matrix hovedlys
Discover Media 8" navigasjon
WeConnect
Trådløs AppConnect med støtte for Android Auto og Apple CarPlay
Lane og Side Assist
Emergency Assist 2.0
Rear Cross Traffic Alert
Traffic Jam Assist
Sidekollisjonsputer også for baksetet
Knekollisjonspute for fører
Alt av aktivt og passivt sikkerhetsutstyr som fabrikken kan levere på Passat er standard på alle modeller i Norge.