Volkswagen grassat

Nå har jeg vært på bilintroduksjon for 500. gang. Men for en gangs skyld er jeg usikker på hva VW ønsker at jeg skal skrive om

Publisert Sist oppdatert

Passat
Passat

Først publisert i BIL 4 - 2005.

Selv om vi aldri har brydd oss om hva produsentene egentlig ønsker vi skal skrive om, var settingen denne gangen så spesiell at jeg tror VW egentlig er glad til dersom vi ikke skriver om bilen. For vi var invitert til verdenspremiere, statisk, på sjette generasjon Passat, men bortsett fra to ord med Bernd Pischetsrieder (VW-sjefen), tre ord med Murat Günak (designsjef) og femten ord med Peter Schreyer (ex Audi-designsjef, nå general for et nytt satellittdesignstudio i Berlin), er dette de navnene jeg har på blokka etter en lang kveld sammen med 500 andre gjester: Nina Petri (skuespiller) med tvillingene Popula og Moema, Stefan Effenberg (fotballspiller med fru Claudia), Heidi Gross (modellmanager), Eva Hermann (TV), tidligere nevnte Bott, Johan Christian von Donner (bank) og så en rekke navn, etter kl. 23, som jeg ikke kan tyde nå. Ingen av dem uten antydning av interesse utenfor tysk kitsch-presse.

Så snakket VWs pressesjef i to minutter, VWs toppsjef i fire, en 70 år gammel trendforsker fra Paris, Li Edelkoort i et kvarter, stort sett om Angst, akkurat som om Freud ikke har vært død en stund, og deretter opptrådte Seal, kjæresten til Heidi Klum som hadde vært kjæreste med Renault Formel 1-sjefen Flavio Briatore, men hun var visstnok ikke med verken på festen eller i hans suite på Park Hyatt, i en halv time. Det hele bundet sammen med tvillingsøstra til Bertine Zetlitz (så det ut som).
A) Du skjønner vi lever et tøft liv.
B) Ikke rart 90 prosent av de faste bilintroduksjonsjournalistene manglet.
C) Er det ikke på tide vi oppdager at Bil også er en del av ShowBiz?

Viktigere enn noensinne
Men for også å ta Passaten på alvor: en hyperviktig bil, snart 13 millioner produsert, den første VW med vannkjølt og forhjulsdrift i 1973. Sammen med Golf: redningsplanken for VWkonsernet. Og den nye Passat er viktigere enn noensinne, for den kan bli en pengemaskin (og det trengs, årsresultatet publisert dagen i forveien, viste tredje året på rad med synkende fortjeneste).

For Passat VI har endelig fått motoren på tvers igjen, hvilket betyr at den kan dele mange flere komponenter med Golf/Bora, men samtidig vil Passat i sin overklasseposisjon kunne selges med masse kostbart ekstrautstyr som betyr penger i kassa.

I Norge har Passat-salget passert 85.000 akkumulert, og denne sjette generasjonen vil sikkert være med på å bryte 100.000 barrieren. De første vil være i butikkene rett over påske (prisene vil være klare når dette bladet er ute, sjekk bilnorge.no) men de vil nok starte rett over 250.000. Volummodellen, med 105 hesters diesel vil havne rett under 300.000. Stasjonsvognen håper man å ha på plass i september, i så fall blir det minst 2500 nye Passat i Norge i år.

Som antydet over var det begrenset hvor mye vi fikk sett av den nye bilen, men den gjør seg glimrende som underlag for canapeer, vinglass og lammecarrée, på tross av det ganske typiske konvekse panseret som, sammen med den nye grillen og lyktene med designspor fra Bobla forteller at her er et betydningsfullt medlem av den nye VW-familien.

For her har vi en bil som åpenbart veldig gjerne vil være en liten Phaeton. Det oser luksus og overklasse, selv om det her og der blir litt wannabe. Alle bilene på gulvet hadde for eksempel treinnslag på rattet. Klissete. Og fargen på rammen rundt speilet inni bilene hadde en aldeles utrolig toilettfarge. Ikke noe av dette gjør no’, og bilene man bestiller blir sikkert annerledes. Men slike detaljer får meg til å lure på hva det egentlig er arrangøren prøver å fortelle meg.

En ting bilen i hvert fall forteller er at nå er gapet mellom Passat og Golf større enn noensinne. Hvilket betyr at når Bora endelig kommer, neste år, vil den også få enorm betydning for VWforhandlerne. I dag må de over til Audi for å finne noe å fylle hullet med.

Volkswagen Passat 1.9 TDI
Motor: 4-sylindret dieselmotor. 1896 ccm. 77 kW (105 hk) v/4000 o/min. 250 Nm v/1900 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 476,5 x 182 x 147 cm. Akselavstand: 271 cm. Egenvekt m/fører: 1422 kg. Tillatt totalvekt: 2030 kg.
Dekk: 205/55R16.
Bagasjerom: 565 liter (VDA).
Tankvolum: 70 liter.
Aks. 0 - 100 km/t: 12,1 sek
Toppfart: 188 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,56 l/mil
CO2-utslipp: 151 g/km

Powered by Labrador CMS