Volkswagen Passat

Volkswagen eller Audi? Hadde det ikke vært for den store VW-logoen på rattet ville jeg vært i tvil. Interiøret har umiskjennelige trekk fra Audi. Under panseret er motoren nå plassert på langs — ikke på tvers — fordi Passat bygges på samme plattform som Audi A4 og den nye A6 som kommer til våren.

Publisert
PRØVEKJØRT: Volkswagen eller Audi? Hadde det ikke vært for den store VW-logoen på rattet ville jeg vært i tvil. Interiøret har umiskjennelige trekk fra Audi. Under panseret er motoren nå plassert på langs — ikke på tvers — fordi Passat bygges på samme plattform som Audi A4 og den nye A6 som kommer til våren.

Først publisert i BIL 10 - 1996.

Når den nye Passaten lanseres 14. november er den det første Volkswagen-produktet med fullforsinket karosseri. Dermed har VW sett sitt snitt til å strekke seg et hode høyere enn status-storebror Audi; Passat leveres med 11 års garanti mot gjennomrusting, mens Audi "bare" gir 10 år.

En sammenligning med Audi er på sin pass også på andre punkter, for den nye Passaten "ligner" mye på eksisterende Audi-modeller både utvendig og innvendig. Ikke bare Audi, riktignok, for når jeg betrakter bilen bakfra, går tankene både til Opel Vectra og Mitsubishi Carisma.

Utvendig er det bare navnet igjen fra dagens Passat, og det samme er tilfelle innvendig — bortsett fra motorene som er velkjente og velprøvde. Hele bilen gir inntrykk av å være ferdig utviklet idet den entrer markedet. Etter å ha kjørt den noen mil på tyske veier gir den ikke på noe punkt følelsen av å prøvekjøre et uferdig produkt.

Utstyrsfest
Nesten-Audiinntrykket tror jeg kundene vil sette pris på (kanskje ikke Audi-kundene?), ikke minst fordi prisen blir holdt på samme nivå som for dagens Passat med tilsvarende motorvarianter. Bilen har et høyere sikkerhets- og utstyrsnivå enn utgående modell. For eksempel er sidekollisjonsputer i begge forseteryggene standardutstyr.

Grunnmodellen, eller Comfortline som den heter, har dessuten to kollisjonsputer, ABS-bremser, automatiske beltestrammere både foran og bak, oppvarmede vindusspylerdyser, sentrallås, startsperre og et ratt som er justerbart i høyden og lengden. Når en slik oppgradering ikke gir seg utslag i prisen, vil kundene oppleve Passaten som "mye bil for pengene".

Vil du i tillegg ha manuelt styrt klimaanlegg, må du punge ut med 12-13.000 kroner og for et elektronisk klimaanlegg blir prisen ca 16.000 kroner. Firetrinns automatgearkasse vil koste ca 15.000 kroner.

Bak rattet
Ved første øyekast har VW valgt det samme mørke dashbordet som i dagens Passat. Når jeg har satt meg godt på plass bak rattet ser jeg at det går et tydelig horisontalt fargeskille i høyde med rattstammen og hanskerommet. Den nederste delen av dashbordet og dørene har en farge som "matcher" setene og det finnes mange valgmuligheter innenfor lyse setetrekk.

Setene har forholdsvis lange sitteputer, noe en Langbein som meg setter pris på. Setestoppingen er ganske hard og spesielt i ryggen bidrar dette til god sidestøtte. Korsryggstøtte er standardutstyr på begge forsetene og den har dessuten veldig lang "spennvidde". Det er godt albuerom, noe som en rommelig utsparing i fordørene bidrar til.

Mitt gamle Passat-problem — at jeg ikke får avstandene til å stemme mellom sete, pedaler, ratt og gearspak — merker jeg ikke noe til her. De mange justeringsmulighetene på setet og rattet fjerner tilpasningsproblemene.

Seks motorvarianter
Av sju tilgjengelige motorer er det bare én som ikke blir tatt inn til Norge. Den nyutviklete 2,3-liters VR5-motoren på 150 hk kommer så ugunstig ut i det norske avgiftssystemet at importøren har bestemt seg for å holde den utenfor sine prislister.

De seks motorene som norske kunder kan velge blant, fire bensin- og to dieselvarianter, er velkjente fra dagens VW- og Audi-modeller. De to TDi-motorene (turbo direkte-innsprøytning) har begge 1,9-liters volum, men som i Audi A4 og dagens Passat, skiller de seg fra hverandre i ytelse og dreiemoment. Forskjellen er liten i drivstofforbruk. Faktisk er det en ørliten tanke lavere i den sterkeste motoren. Dette forklares blant annet av at utvekslingsforholdet (det totale oversetningsforholdet gjennom gearkassen inkludert differensialen) er en aning lavere.

Den minste bensinmotoren er 1,6-literen med aluminiumblokk som byr på 74 kW (100 hk). Et maksimalt dreiemoment på 140 Nm ved 3800 omdreininger betyr at det ikke er allverden å skyve med når en så vidt tung bil skal flyttes, men det er verdt å huske at bilen veier hele 75 kg mindre med denne motoren ombord enn med neste motorstørrelse (1.8/125 hk) som yter 168 Nm ved 3500 omdreininger.

Mens 1,6-literen har fire ventiler pr sylinder, har begge 1,8-literne fem ventiler. Den sterkeste av disse — turbomotoren — har et dreiemoment på 210 Nm ved et så lavt turtall som 1750 omdreininger. Motorutvalget toppes av V6-motoren som sitter i Syncro-modellen. Fra motorvolumet på 2,8 liter hentes det ut 193 hestekrefter og et dreiemoment på hele 280 Nm.

I våre tyske prøvebiler var kupéen meget godt skjermet mot støy fra motoren. Det er ingen grunn til å tvile på at det samme vil være tilfelle når bilene kommer til Norge, og dermed vil Passat utfordre Peugeot 406 om å være stillest i klassen. I våre tester så langt i år har ingen truet 406 på dette punktet.

Gode bremser
Hjulopphenget er det samme som i Audi A4, men med noe modifisert dempningskarakteristikk på grunn av at Passat har 9 cm lenger akselavstand. Foran er det triangelarmer (hver bestående av to skråsilte armer) oppe og nede. Bak er det torsjonsaksel. Selv om bilen gir meg en følelse av komfort og godt veigrep, er det likevel en type underlag den ikke svelger: under kjøring på gamle øst-tyske betongveier forplantet skjøtene i veidekket seg gjennom hjuloppheng/fjæring og opp i setene.

Bremsene er også en detalj hvor det er tydelig at gode Audi-erfaringer er tatt i bruk. Bremsepedalen er lett å dosere og bremsene biter kjapt og presist når det er behov for å skrubbe hardt. Det er skivebremser foran og bak. Foran er de ventilerte. ABS er standard på alle modeller.

Stasjonsvognutgaven av den nye Passat — bestselgervarianten her i landet med nær 90% av årets Passatsalg — kommer til Norge i februar. Prisene blir sannsynglivis like gunstige som for sedanen.

DETTE ER VOLKSWAGEN PASSAT:

<TD style="HEIGHT: 12.75pt; mso-border-alt: solid windowtext .75pt; mso-border-top-alt:

1.6

1.8

1.8T

V6 Syncro

1.9 TDI

1.9 TDI

Sylindervolum:

1595 ccm

1781 ccm

1781 ccm

2771 ccm

1896 ccm

1896 ccm

Boring x slag:

81x77,4 mm

81x86,4 mm

81x86,4 mm

82,5x86,4 mm

79,5x95,5 mm

79,5x95,5 mm

KW(hk)/omdr.:

74(100)/5300

92(125)/5800

110(150)/5700

142(193)/6000

66(90)/4000

81(110)/4150

Nm/omdr.:

140/3800

168/3500

210/1750

280/3200

210/1900

235/1900

Dekk:

195/65R15

195/65R15

195/65R15

205/60R15H

195/65R15

195/65R15

Lengde:

467,5 cm

467,5 cm

467,5 cm

467,5 cm

467,5 cm

467,5 cm

Bredde:

174,0 cm

174,0 cm

174,0 cm

174,0 cm

174,0 cm

174,0 cm

Høyde:

145,9 cm

145,9 cm

145,9 cm

145,9 cm

145,9 cm

145,9 cm

Akselavstand:

270,3 cm

270,3 cm

270,3 cm

270,3 cm

270,3 cm

270,3 cm

Bagasjevolum:

475 l. (VDA)

475 l. (VDA)

475 l. (VDA)

475 l. (VDA)

475 l. (VDA)

475 l. (VDA)

Egenvekt:

1275 kg

1350 kg

1355 kg

1525 kg

1370 kg

1375 kg

Aks. 0-100 km/t:

12,3 sek.

10,9 sek.

8,7 sek.

Powered by Labrador CMS