-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Fra bybil til kompakt-SUV
Salget av de minste bybilene har vist en nedadgående trend de siste årene. Det får Peugeot til å tenke nytt.
I Norge selges det nesten ikke biler i det såkalte A-segmentet – de som er mindre enn for eksempel Yaris, Polo og Fiesta. Hos oss er det én modell som dominerer i denne klassen – e-Up, og den blir neppe mindre populær nå som den kommer i ny utgave.
Trenden er tilsvarende over store deler av Europa, og derfor er en rekke minibiler faset ut de siste årene. Og flere vil følge.
Småbilene er ikke så mye billigere å bygge enn større biler, så marginene er ekstremt presset i de minste segmentene. Derfor er man avhengig av volum for at bilene skal være lønnsomme. Og når volumet uteblir, må man se seg om etter andre løsninger.
Ford har allerede kastet inn håndkleet og erstattet sin Ka med en Ka + som utelukkende selges i fremvoksende marker. Et annet eksempel er Nissan som ved siste generasjonsskifte av Micra flyttet modellen opp i et høyere segment.
PSA er i ferd med å avslutte den delen av samarbeidet med Toyota som førte til to generasjoner småbiler – Aygo, C1 og 107/108 bygget på en felles fabrikk i Tsjekkia siden 2005. Fra 2021 overtas anlegget hundre prosent av Toyota.
Franskmennene har også sørget for at Opel skal fase ut sine småbiler, Adam og Karl, etter at de overtok den tyske grenen fra GM.
Samtidig som småbilene er en utdøende rase på vårt kontinent, ser vi ikke ut til å få nok SUV-er.
Mens de første SUV-ene var store og tunge, USA-inspirert som de var, er utvalget i dag større enn noensinne, og de store produsentene har gjerne 4-5 modeller på paletten.
Peugeot har i dag tre SUV-er på markedet, 2008, 3008 og 5008, men nå ser de ut til å klargjøre en ny innstegsmodell som trolig får betegnelsen 1008. Volkswagen har jo allerede fem modeller, så det er nok plass til flere modeller med løve i grillen også.
PSA har jo den fordelen at bilene med enkle grep kan selges under ytterligere tre merkenavn, Citroën, Opel og Vauxhall. Kanskje snart også som Fiat.
Andre generasjon 2008 vokser betydelig i lengde ved det kommende generasjonsskiftet, og dermed blir det plass til en 1008 på drøyt fire meter under denne slik at man unngår kannibalisering.
Peugeot vil dermed kunne tilby en firerrekke med intervaller på rundt 20 cm mellom hver av modellene – fra 1008 (ca. 4 meter), via 2008, 3008 og opp til 5008 (som måler 464 cm).
Franske medier spekulerer i at den nye modellen kan komme på markedet mot slutten av 2020 på hjemmebane, et snaut år etter andre generasjon 2008. Siden 2008 og 208 skal tilbys som elbiler, er det sannsynlig at det også vil gjelde 1008.