-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Toyota Picnic: 6 + 1
I en Picnic kan du ta med seks passasjerer på landtur, men lunsjkurven må ikke være for omfangsrik.
Først publisert i BIL 10 - 1998.
Toyota Picnic er en lav flerbruksbil, eller en høy stasjonsvogn. Alt etter som man velger å se den. I Toyotas modellprogram plasserer den seg både i størrelse og pris over Avensis stasjonsvogn, men under den store flerbruksbilen Previa. Som i andre flerbruksbiler er det flere måter å arrangere setene på i Picnic. For man kan, og må, velge mellom mange passasjerer eller mye bagasje.
Mange seter
Nå er det mulig å transportere inntil syv personer i Toyota Picnic. Og når alle først er kommet på plass, sitter man godt. Siden det ikke er noen egen dør til den bakerste seteraden, må disse stige inn først. Den midterste benken sklir frem, men likevel bør man hverken være for stiv eller omfangsrik hvis man vil sitte bak. Samlet benplass er tilstrekkelig – under forutsetning av at man samler de med lange ben på første rad, og de med korte ben på bakerste. Takhøyden er god, også helt der bak. Den forreste seteraden kan låses i forskjellige posisjoner, men går ikke tilbake til disse når du vipper frem setet. Vinkelen på seteryggen kan justeres på alle seter.
Ryggene på de to seteradene kan legges fremover og brukes til bord. Det gjør det også mulig å laste inn lange ting, uten å ta ut setene først. Den bakerste seteraden består av to enkeltseter som kan tas ut. Tar man av hodestøttene på forsetene, kan ryggen på disse legges ned kant i kant med setet bak, slik at man får to noenlunde rette senger.
Liten bagasjeplass
Med syv personer i bilen er det bare plass til 182 liter bagasje. Er man en barnerik familie, blir takboks en nødvendig løsning for ferieturer. Som syvseter er den derfor mest egnet for kortere turer. Men ikke fordi man sitter dårlig. På bakerste rad sitter voksne komfortabelt, selv om man sitter rett over bakakselen. Når man passerer større humper gir det gir riktignok litt kraftigere støt opp i ryggen en man er vant til fra vanlige personbiler. Sjåføren sitter litt rettere i ryggen og med litt bedre utsikt enn i en vanlig sedan eller stasjonsvogn, men samtidig blir ikke følelsen av å kjøre buss for påtrengende. Likevel er det vanskelig å holde oversikt over hvor bilen slutter når man forsøker å lukeparkere.
To-liters motor
Store vinduer gjør sitt til at bilen føles lys og trivelig. Det er nok av steder å legge fra seg ting. Bare den midterste sitteplassen i rad to har ikke trepunkts sikkerhetsbelte. Der mangler også hodestøtte. Elektriske vindusheiser og justerbare speil er standard. Klimaanlegg er ikke standard, men er lurt å velge. På grunn av de store vindusflatene blir det fort meget varmt i bilen, særlig hvis man har med seg noen passasjerer.
Valg av motor er enkelt i Picnic. Den kommer kun med en to-liter med to overliggende kamaksler, fire ventiler per sylinder og 128 hester. Den en er kvikk og sterk. Og turtallsvillig. Men det er også påkrevd, for maksimalt dreiemoment kommer ikke før ved 4.400 o/min. Laster man bilen helt full kan det skorte litt på kreftene ved forbikjøring. Motoren gir ikke mye lyd fra seg. Picnic føles lett og er kvikkere på styringen og krenger mindre i svingene enn man kunne vente ut i fra størrelsen.
Alt i alt føles Toyota Picnic mer som en stasjonsvogn enn en høy flerbruksbil. Det er også som stasjonsvogn den etter min mening er mest vellykket. Lar man de bakerste setene ligge hjemme til svigermor kommer på besøk, har man til vanlig en praktisk femseter med langt større bagasjeplass enn for eksempel en Avensis stasjonsvogn.
TOYOTA PICNIC:
Motor: 4-sylinderet rekkemotor med to overliggende kamaksler og fire ventiler pr sylinder. 1998 ccm. 94 kW(128) hkv/5.400 o/min. 178 Nm v/4.400. Kompresjon: 9,5:1.
Transmisjon: Forhjulsdrift. Femtrinns manuell gearkasse.
Bremser: Skiver foran, tromler bak. ABS.
Dekk: 195/65 R14.
Mål: Lengde: 453,0. Bredde: 169,5. Høyde: 166,0. Akselavstand: 273,5. Sporvidde f/b: 147,0/ 145,0. Egenvekt m/fører: 1415 kg.
Volum: Bagasjerom: 182 liter. Tank: 60.
Aks. 0-100 km/t: 10,8 sek.
Toppfart: 188 km/t.
Forbruk by: 1,23 l/mil.
Forbruk landevei: 0,74 l/mil.
Forbruk snitt: 1,02 l/mil.
Pris: kr 302.200,-.
Forbruk i følge EU-97 (93/116/EU).