Toyota Picnic

Når vi har snakket om Toyota og flerbruksbiler, har det i hovedsak dreiet seg om Previa. En relativt kostbar bil med en særegen konstruksjon, uten håp om å bli blant volumselgerne innen flerbruksbilene i Norge. Picnic er vesentlig enklere og mer konservativ, men har muligheter til å lykkes.

Publisert

Først publisert i BIL 11 - 1996.

På bilutstillingen i Tokyo 1995 viste Toyota en liten flerbruksbil som nå er i produksjon under navnet Picnic. Den er basert på Carina E-understellet og har derfor relativt kompakte ytre dimensjoner til en flerbruksbil å være.

Ta for eksempel bredden. Den er innenfor de 170 cm som foreskrives i Japan. Dermed blir plassen i snaueste laget for en sofa for tre personer. Toyotas løsning er derfor tre seterekker med to individuelle seter. Det gir bedre plass for passasjerene, men i bagasjerommet får man knapt nok inn en matpakke pr passasjer når samtlige seter er i bruk. Ja vel, en piknik-kurv går kanskje til nød.

Sittekomforten er utmerket i forsetene. I midtre rekke er den nærmest enestående, vi mistenker Toyota for å ha benyttet sumo-brytere under arbeidet med plassutnyttelsen her. I de bakerste setene virker det som om japansk gjennomsnittshøyde er lagt til grunn. Man bør ikke være for lang i overkroppen, for da butter hodet i taket.

Fleksibel
Den snaue takhøyden gjør tilgangen til de bakre setene kronglete, til tross for at passasjen mellom de midtre setene er 20 cm bred. Benplassen bakerst kan på den annen side reguleres ved hjelp av de midtre setene som kan forskyves hele 28,5 cm i lengderetningen.

Den øvrige komfort-pakken er god i Toyota Picnic. Støydempingen er fin-fin. Over hele bilen finnes det gjemmer for småsaker; i dashbordet, i midtkonsollen, i dørene, under fremre passasjersete, i seteryggene og over bakre hjulhus.

Fjæringen er gjennomført balansert i forholdet mellom komfort og kjøreegenskaper. Selv om sittehøyden avslører at du ikke kjører en ordinær personbil, det gjelder særlig når det krenger litt i svingene, så merker du at veigrepet er fortreffelig. Vi kjørte Picnic gjennom en testløype i de sveitsiske alper og selv i svinger med den mest overraskende geometri, satt bilen som spyttet på veibanen.

Motoren, som er en modifisert utgave av den velkjente toliteren fra Carina E og RA 4, er akkurat så sprek at bilen blir gøyal å kjøre. Særlig med manuell gearkasse. Det betyr ikke at automatkassen skuffer, men det tar tid å lære balansegangen mellom gasspådrag og når den sjalter. Ved såkalt "aktiv" kjøring på kneikete veier oppfører automatkassen seg litt for uforutsigbart etter undertegnedes smak. Bensinmotoren får selskap av en turbodieselmotor i 1997.

Godt utstyrt
Utstyrspakke virker komplett. To kollisjonsputer, oppvarmede sidespeil og ABS blir standard på det norske markedet. Av annet standardutstyr kan nevnes sentrallås, elektriske vinduer, startsperre, takreling, bagasjeromsgardin og separat varmeapparat bak i bilen.

Toyota Picnic vil bli salgsvare hos norske forhandlere i begynnelsen av 1997. Prisene vil lyde på kr 288.000,- med manuell gearkasse og kr 302.000,- med automatisk. Sammenlignet med nåværende konkurrenter er ikke prisene ugunstige, men det spørs hva som skjer med Picnic-salget hvis kommende europeiske flerbruksbiler havner i 200.000 kroners-sjiktet, slik nåværende rykter tilsier.

TOYOTA PICNIC 2.0:
Motor: Firesylindret rekkemotor med to overliggende kamaksler, fire ventiler pr. sylinder. 1998 ccm, 94 Kw (128 hk) v/5400 o/min. 178 Nm v/4400 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. 5-trinns manuell, alternativt 4-trinns automatisk gearkasse.
Bremser: Ventilerte skiver foran, tromler bak, ABS.
Dekk: 195/65R 14.
Mål: Lengde: 453,0 cm. Bredde:169,5 cm. Høyde: 162,0 cm. Akselavstand: 273,5 cm.
Vekter: Egenvekt: 1335 kg. Tillatt totalvekt: 2010 kg.
Bagasjerom: m/ 6 seter i bruk: 182 liter, m/4 seter: 1177 liter, m/ 2 seter: 1841 liter.
Aks 0-100 km/t: 10,8 sek
Toppfart: 180 km/t
Forbruk 90 km/t: 0,68 l/mil
Bykjøring: 1,00 l/mil

Powered by Labrador CMS